آمریکا آموزش عملیاتی تمامی نظامیان سعودی را متوقف کرد

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، به دنبال تیراندازی یک نظامی سعودی در یک پایگاه هوایی در فلوریدای آمریکا، وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد، فعالیت های آموزش عملیاتی تمامی نیروهای سعودی در ایالات متحده تا اطلاع ثانوی متوقف می گردد.

آمریکا آموزش عملیاتی تمامی نظامیان سعودی را متوقف کرد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پر زرق و برق به نقل از رویترز، بعد از اقدام یک خلبان سعودی به تیراندازی در پایگاه نظامی در فلوریدای آمریکا، وزارت دفاع عربستان سعودی که با مشقات و مشکلاتی در روابطش با ایالات متحده، در نتیجه اقدام کنگره به وتوی بعضی از قراردادهای تسلیحاتی، بیشتر می گردد، همچنین با وتوی آموزش سعودی ها در ایالات متحده نیز روبرو شده است.

در پی تیراندازی یک نظامی سعودی در یک پایگاه هوایی در فلوریدای که به کشته شدن 4 تن در روز آدینه گذشته منجر شد، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون از تعلیق فعالیت های آموزش نظامی نیروهای عربستانی در ایالات متحده اطلاع داد.

وزارت دفاع آمریکا توضیح داد، تعلیق این برنامه ها شامل آموزش نیروهای زمینی نیز خواهد شد و تمامی برنامه های آموزش نظامی به غیر از آن دسته فعالیت آموزشی در کلاس٬ تعلیق شده اند و تنها کلاس هایی مانند آموزش زبان انگلیسی ادامه خواهند داشت.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نیز در این باره به وبلاگ پر زرق و برق گفت که این تعلیق موقت، این فرصت را فراهم خواهد آورد تا تمامی برنامه های آموزشی برای 5 هزار نیروهای حاضر در ایالات متحده به لحاظ امنیتی کاملا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا نیز عنوان داشت که، اقدامات احتیاطی فقط شامل 850 دانشجوی نظامی مهمان عربستانی شده است.

وی که نخواست نامش فاش گردد، در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال وجود خطر بیشتر گفته است، شواهدی دال بر وجود حلقه بزرگتری وجود ندارد.

پیش از این بیانیه پنتاگون، اعلام شد که مجوز پرواز 300 نفر از اتباع عربستان که در آمریکا آموزش خلبانی هواپیماهای نظامی می دیدند به دنبال تیراندازی اخیر در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده در فلوریدا لغو شد، که طبق اعلام مقامات آمریکا، این تصمیم از روز دوشنبه به اجرا گذاشته است.

آدینه گذشته، محمد سعید شمرانی دانشجوی سعودی اعزامی از سوی حکومت این کشور به آمریکا، اقدام به تیراندازی در پایگاه هوایی دریایی پنساکولا کرد و 3 تن را کشت و دست کم 8 تن را مجروح کرد. او خود به ضرب گلوله مأموران امنیتی این پایگاه کشته شد.

پس از این تیراندازی مرگبار، مقامات ریاض با ارسال پیغام های متعدد، واکنش های مختلف و جنایت خواندن این اقدام کوشش کردند با دلجویی از آمریکا، خود را از این حادثه مبرا نمایند.

پایگاه های نظامی آمریکا هر از گاهی شاهد تیراندازی هستند ولی این کار از سوی سربازان آمریکایی انجام می گردد. این برای نخستین بار است که یک افسر خارجی، با ملیت سعودی، بر روی افسران آمریکایی آتش گگردده است.

تعلیق برنامه های آموزشی نظامیان خارجی از سوی پنتاگون بازتاب های چشمگیری در وزارت دفاع سعودی خواهد داشت که از مدت ها و به ویژه پس از دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در ماجرای ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد، از مخالفت شدید کنگره آمریکا با امضای قراردادهای تسلیحات پیشرفته رنج می برد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آمریکا آموزش عملیاتی تمامی نظامیان سعودی را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا آموزش عملیاتی تمامی نظامیان سعودی را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید