اروپا ، ربات های وکیل به دادگاه می آیند

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، تصور کنید که وارد دادگاهی می شوید که تعدادی رُبات در صندلی قضات قرار گرفته اند و کار قضاوت را پیش می برند.

اروپا ، ربات های وکیل به دادگاه می آیند

چنین فضایی هر چند در حال حاضر قدری تخیلی به نظر می رسد ولی تحقق آن در اروپا چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد.

توسعه تکنولوژی به یاری عالم قضاوت آمده و میخواهد با افزایش دقت و سرعت تجزیه و تحلیل اطلاعات، تصمیم گیری را تسهیل و عادلانه تر کند.

شورای اتحادیه اروپا اگرچه چارچوب اولیه منشور بهره گیری از هوش مصنوعی در قضاوت را تعیین نموده ولی هنوز نگرانی هایی در مورد ریسک عملیاتی شدن آن وجود دارد.

کلمنتینا باربارو، رئیس واحد اصلاحات حقوقی شورای اروپا در این خصوص می گوید: در حال حاضر از هوش مصنوعی برای شناسایی میزان ریسک افراد بزهکار استفاده می گردد. بدین صورت که به وسیله تجزیه و تحلیل مجموعه ای از داده های به دست آمده در طول زمان، تعیین می گردد که آیا فرد در وضعیت پرریسک واقع شده است یا خیر. لذا میزان احتمال تکرار جنایت یا جرم تعیین می گردد. همچنین از این طریق، طول دوره زندان متناسب با جرم تعیین می گردد.

در واقع اعمال تبعیض بیشتر در آنالیز پرونده مجرمان تحقق عدالت را دشوارتر می نماید. اما در حال حاضر اطلاعات و عوامل شخصی از جمله سطح محرومیت مالی و اجتماعی متهمان، میزان تحصیلات، سطح درآمد و مجموعه شرایط زندگی او که در وقوع جرم موثر هستند، چندان در دادرسی و صدور احکام قضایی مورد توجه قرار نمی گیرد.

یک آنالیز اجرا شده در دانشگاه کالج لندن نشان می دهد که مجموعه ای از رایانه ها قادر هستند 500 حکم دادگاه حقوق بشر اروپا را با دقتی معادل 79 درصد پیش بینی نمایند.

در ارزیابی نتایج این تحقیق، دوری رلینگ که یک قاضی بازنشسته است، می گوید: هنگامی که مردم شروع به استفاده از هوش مصنوعی می نمایند، انتظار دارند که نتایج واقعی قضاوت ها را پیش بینی نمایند، بنابراین اگر قضات به انتظارات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی بی توجه باشند، حقانیت دادگاه ها به مرور زیر سوال می رود.

اگر چه وکلای رُباتی کار خود را در آمریکا شروع نموده اند ولی در بازار اروپا هنوز در مرحله آزمایش قرار دارند. البته استفاده از هوش مصنوعی در سیستم قضایی بسیاری از کشورهای اروپایی رایج شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اروپا ، ربات های وکیل به دادگاه می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا ، ربات های وکیل به دادگاه می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید