افزایش قدرت راستگرایان در آلمان: فروپاشی دموکراسی وتقویت پوپولیسم

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، خبرنگاران-گروه بین الملل- شقایق لامع زاده: آلمان در آستانه برگزاری سه انتخابات مهم ایالتی است که در تعیین خط مشی سیاسی برای دولت ائتلافی کنونی و دولت آینده این کشور نقشی پررنگ ایفا خواهد کرد. انتخابات ایالتی در آلمان انتخاباتی مهم است، اما در برخی از ایالت ها با توجه به بافت جمعیتی و موقعیت استراتژیک از اهمیت بالاتری برخوردار است. هم اکنون در ایالت های زاکسن ، برندنبورگ و تورینگن انتخابات به زودی آغاز می شود.

افزایش قدرت راستگرایان در آلمان: فروپاشی دموکراسی وتقویت پوپولیسم

انتخابات در ایالت های زاکسن و برندنبورگ روز اول سپتامبر و در ایالت تورینگن روز 27 ماه اکتبر بر گزار می گردد. پس از بروز پاره ای اختلاف نظرها میان احزاب دولت ائتلافی و پس از آن استعفای آندریا ناهلس رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان، اهمیت برگزاری انتخابات در ایالت های مزبور افزایش پیدا کرد؛ چرا که نتایج این انتخابات می تواند تاثیر زیادی بر دولت فعلی و دولت آینده آلمان داشته باشد.

وضعیت احزاب در انتخابات ایالتی آلمان

نتایج نظرسنجی های مختلف که از سوی مراکز افکار سنجی در آلمان برگزار شده، حکایت از آن دارد که هیچ یک از احزاب دولت ائتلافی از اقبال خوبی در انتخابات های ایالتی برخوردار نیستند. نتایج نظرسنجی ها در خصوص انتخابات روز اول سپتامبر در ایالت زاکسن نشان می دهد که حزب دمکرات مسیحی با شکست غیر منتظره ای روبرو شده و حتی اگر بخت با سوسیال دمکرات ها- که دیگر حزب دولت ائتلافی را تشکیل می دهند- یار باشد، آنها در همین وضعیت ضعیف کنونی باقی می مانند.

نکته قابل توجه جهش راستگراها برای جلب نظر و حمایت عمومی در میان مردم است. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد آرایی که حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان (AfD) کسب خواهد کرد در مقایسه با انتخابات قبلی به میزان دو برابر افزایش یابد.

نتایج این نظرسنجی ها در خصوص انتخابات ماه اکتبر تورینگن هم از پیشی دریافت راستگراها در رقابت با سوسیال دمکرات ها و احزاب اتحاد مسیحی خبر می دهد.

تاریخچه حزب راستگرای AfD

تاسیس حزب AfD (آلترناتیو برای آلمان) به سال 2013 میلادی باز می گردد. در آن زمان برند لوکه از پایه گذاران این حزب اعلام کرد که حزب تازه تاسیس نه به راست گرایش دارد و نه به چپ. حزب آلترناتیو مخالف ایده دولت های متحده اروپا است و اعضا و حامیان این حزب علاقمندند که اعضای قدرتمند اتحادیه اروپا با تغییر رویکرد خود به سطح ملی پیشین بازگردند. آنها با بسکمک از برنامه های مشترک و واحد در میان اعضای اتحادیه اروپا مخالف هستند که از جمله آنها می توان به استفاده از پول واحد اروپایی (یورو) اشاره کرد.

این حزب برخلاف شعارهای اولیه خود، پس از تاسیس کم کم به راست گرایش پیدا کرد. رهبری این حزب خواهان جذب نیروهای راست افراطی آلمان و در کنار آن مخالفان سیاست های حاکم در این کشور است.

موفقیت حزبی آنها به انتخابات سال 2014 مجلس اروپا باز می گردد. حزب آلترناتیو در آن انتخابات بیش از 7 درصد آراء را به خود اختصاص داد. این حزب در مدت زمان کوتاهی توانست شمار اعضای خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. صاحبنظران معتقدند که افزایش قدرت این حزب می تواند به تقویت پوپولیسم کمک کند، تقریباً مشابه همان روندی که با برگزیت در انگلیس و روی کار آمدن ترامپ در آمریکا شاهد آن هستیم.

گرچه هیچ کدام از احزاب قدیمی و تثبیت شده آلمان به همکاری با حزب آلترناتیو تمایلی ندارند، برخی نظرسنجی ها نشان می دهد که چنانچه کشور آلمان بی مقدمه و به یکباره دست به برگزاری انتخابات بزند، آنها بخت اول پیروزی را خواهند داشت.

در حال حاضر حزب آلترناتیو برای آلمان در بسکمک از مناطق این کشور به یک حزب قدرتمند تبدیل شده است. این حزب در مجلس های 10 ایالت از مجموع 16 ایالت این کشور حضور داشته و نکته قابل تأمل و توجه آن است که این حزب در ایالت های شرقی آلمان حضور پر رنگ تری دارد.

از جمله اهداف بلند مدت این حزب می توان به این موارد اشاره کرد: خروج آلمان از اتحادیه اروپا، جلوگیری از ورود مهاجران، ایجاد محدودیت برای مسلمانان، تأسیس و راه اندازی نیروگاه های اتمی و عدم سرمایه گذاری در پروژه های مرتبط با گرمایش زمین، سربازی اجباری برای مردان، راه اندازی رسانه های دولتی و برخورداری از حق نگهداری و حمل اسلحه .

مخالفان حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD)

گرچه نظرسنجی ها از شانس بالای حزب آلترناتیو برای آلمان حکایت دارد، اما بد نیست بدانیم که سیاستها و رویکردهای این حزب مخالفان زیادی نیز دارد. گسترش راستگرایی در آلمان موجی از نگرانی و ترس را در جامعه آلمان به دنبال داشته است.

از آنجایی که احزاب راست آلمان اغلب از احزاب تندرو و با گرایش های نازی و فاشیستی هستند، نگرانی از رشد ناآرامی و اعتراضات مردمی در آلمان افزایش پیدا کرده است. تا جایی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یکی از سخنرانی های مهم خود از مردم این کشور خواست تا به برنامه هایی ملحق شوند که دستاورد آنها تقویت دموکراسی است. مرکل تأکید کرد که باید در برابر گرایش های مخرب دموکراسی ایستادگی و مقاومت کرد که این شامل راست افراطی نیز می گردد.

مخالفت با سیاستهای خشونت گرایانه راستگرایان افراطی به برگزاری تظاهرات اعتراضی و سازمان یافته منجر شده است. مردم با برگزاری تظاهرات متعدد علیه گسترش راستگرایی در آلمان از دولت این کشور خواسته اند دست به اقدامات سازنده بزند. مردم بر این باورند که دست بکار شدن دولت برای تأمین خواسته های مردم تأثیر قابل توجهی در کمرنگ شدن راستگرایان خواهد داشت.

کارشناسان و صاحبنظران سیاسی معتقدند که تداوم روند کنونی در آلمان می تواند به این امر منجر گردد که حزب آلترناتیو برای آلمان بعنوان یک اپوزیسیون اصلی بشمار آید.

نکته آخر

مسائل اقتصادی در آلمان همانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی سبب شده تا پوپولیست های راستگرا قد علم کرده و درصدد کسب قدرت در عرصه های سیاسی باشند. در شرایط کنونی جامعه آلمان با توجه به کاهش سرعت رشد اقتصادی، زمینه برای رقابت و رویارویی پوپولیست ها با دولت ائتلافی فراهم شده و انتخابات ایالتی می تواند در شتاب بخشیدن به روند دستیابی آنان به قدرت تأثیرگذار باشد.

در جوامع اروپایی همواره عدم رضایت از رشد اقتصادی عامل مهمی برای گرایش مردم به احزاب پوپولیست بوده است.اختلاف طبقاتی از جمله مواردی است که می تواند ضربه سنگینی بر پیکره دموکراسی وارد کند. به جرأت می توان گفت در مناطقی که از لحاظ اقتصادی و ساختاری ضعیف تر هستند، این ضربه سنگین تر خواهد بود.

با توجه به اینکه مرکل آخرین سالهای قدرت را می گذراند، روی کار آمدن راستگراها در ایالتهای آلمان می تواند نگرانی از تداوم فعالیت دولت ائتلافی در آلمان را تشدید کند. در شرایطی که انگلیس در حال جدا شدن از اتحادیه اروپا است، به قدرت رسیدن راستگرایان در آلمان تنها این نکته مهم را به ذهن متبادر می کند که آلمان قدرت چانه زنی و نفوذ خود در اتحادیه اروپا را از دست می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "افزایش قدرت راستگرایان در آلمان: فروپاشی دموکراسی وتقویت پوپولیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قدرت راستگرایان در آلمان: فروپاشی دموکراسی وتقویت پوپولیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید