برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی دریای خزر در بابلسر

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، همزمان با سالروز انعقاد کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر، آیین گرامیداشت روز دریای خزر در روز پنج شنبه 24مرداد ماه در شهر بابلسر برگزار می گردد.

برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی دریای خزر در بابلسر

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به نامگذاری 21 مرداد ماه به عنوان روز دریای خزر گفت: محور اصلی این گردهمایی روز ملی دریای خزر موضوعات مرتبط با پسماند است. توجه ویژه مجلس شورای اسلامی و دولت در مورد تصویب لایحه مدیریت پسماند در استان های ساحلی به ویژه شمال کشور می تواند گام موثری در این زمینه باشد.

وی توضیح داد: پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون تهران در پنجمین جلسه کشورهای متعاهد کنوانسیون در اردیبهشت ماه 1393 در ترکمنستان به تصویب هر پنج کشور رسید. این پروتکل در هیئت دولت به تصویب رسیده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده که در حال حاضر در حال آنالیز است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ششمین نشست اعضای متعاهد کنوانسیون تهران در آبان امسال در شهر باکو جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از اقدامات مهمی که انتظار می رود در این اجلاس به نتیجه برسد تصمیم گیری در مورد ساختار سازمانی دبیرخانه برای انتقال آن به منطقه، تصویب پروتکل پایش ارزیابی و تبادل اطلاعات و برنامه ریزی به منظور اجرای سایر پروتکل های الحاقی به کنوانسیون خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر شامل آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان برای حفاظت از محیط زیست این دریا در سال 1382 (2003) کنوانسیون منطقه حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند. این کنوانسیون با همکاری و حمایت برنامه محیط زیست ملل متحد شکل گرفت. این کنوانسیون منطقه ای تنها معاهده زیست محیطی مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات اکوسیستم منحصر به فرد دریای خزر و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همزمان با لازم الاجرا شدن کنوانسیون تهران در تاریخ 21مرداد 1385 این روز به عنوان روز دریای خزر نامیده شد و به همین مناسبت هر ساله مراسم بزرگداشت این روز با هدف آشنا کردن جوامع محلی حاشیه این دریا با اهداف کنوانسیون تهران در کشورهای عضو این کنوانسیون برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی دریای خزر در بابلسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی دریای خزر در بابلسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید