بستر رودخانه ای که راه ارتباطی 18 روستاست!

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، از تاریخ 27 اسفند سال 97 بارش باران های سیل آسا در خراسان شمالی، شروع و موجب جاری شدن سیل در نقاط مختلف این استان شد.

بستر رودخانه ای که راه ارتباطی 18 روستاست!

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، از تاریخ مذکور تاکنون طی چندین مرتبه بارش های شدید باران موجب وارد شدن خسارت به قسمت های مختلف شهرستان راز و جرگلان شده و تاکنون حدود 200 میلیارد تومان خسارت فقط در راز و جرگلان برآورد شده است.

سیلاب جاری شده از آن تاریخ تاکنون مسائل فراوانی را برای روستاییان این منطقه به وجود آورده است و حال اینکه یک ماه از زمان بروز این سیلاب مخرب می گذرد و باید اقدامات زیربنایی اساسی برای حل مشکل مردم برای همواره انجام گردد.

خبری از مسئولان بهزیستی برای رسیدگی به حال مسائل سیل زدگان نیست

درخشان دهیار روستای یکه سعود بالا از بخش جرگلان در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ پر زرق و برق با تاکید بر اینکه بر اثر جاری شدن سیل در تاریخ 27 اسفند سال گذشته 147 منزل مسکونی در این روستا از 30 درصد به بالا دچار خسارت شد و 50 منزل نیز به صورت کامل تخریب شدند، ادامه داد: در همان روز ابتدایی، افراد خسارت دیده در منازل همسایه و اقوام سکونت کردند.

وی اضافه نمود: اما چند روزی بعد از گذشت حادثه دوباره به همان منازل خود بازگشتند و در انتظار هر چه سریع تر تسهیلات بلاعوض برای آغاز ساخت و ساز هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خانوارهایی که منزل مسکونی آنها دچار خسارت شده بود در چادرهای هلال احمر مستقر نشدند؟ اظهار کرد: واقعیت آن است که این افراد خود خواستار دریافت چادر نبودند چراکه محل منزل مسکونی آنها در قسمت کوهپایه ای بوده و امکان برپا کردن چادر برای آنها وجود نداشته است.

درخشان توضیح داد: طی چند روز گذشته کلنگ زنی ساخت منازل مسکونی افراد آسیب دیده تحت پوشش کمیته امداد بر زمین خورد که خود امیدی برای مددجویان آسیب دیده ناشی از سیل در این منطقه است.

وی اظهار داشت: اما از زمان جاری شدن سیلاب در این منطقه تاکنون خبری از مسئولان بهزیستی نبوده تا آنالیز های لازم را به عمل آوردند و ببینند که درد مددجویان آسیب دیده تحت پوشش آنها چه چیزی بوده و به چه چیزهایی احتیاج دارند.

وی تاکید نمود: از آنجایی که تعدادی از آسیب دیدگان ناشی از سیل هم اکنون در همان منازل آسیب دیده خود در حال زندگی هستند، پلاستیک یکی از احتیاجهای مهم این افراد است.

دهیار روستای یکه سعود بالا از بخش جرگلان در ادامه گفت: از آنجایی که تقریباً بارش باران از ابتدای امسال هر چند روز به وقوع پیوسته و بارندگی ها تا اردیبهشت ادامه دارد، پلاستیک برای استفاده در نقاطی از ساختمان که دچار نشتی آب می گردد، مورد احتیاج است.

وی تاکید نمود: مقداری پلاستیک به روستاییان اختصاص یافته و البته بیشتر از آن احتیاج است.

وی همچنین به راه ارتباطی اشاره نمود و گفت: ساماندهی راه ارتباطی روستای یکه سعود یکی از احتیاجهای جدی و اساسی مردم این منطقه است.

وی با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیلاب راه ارتباطی این روستا با حدود 16 روستای دیگر دچار مشکل شده است، اضافه نمود: هم اکنون پل موقتی برای تردد روستاهای حسن آباد، یکه سعود بالا، کلاته کاریز، برات آباد، دویدوخ، گرکز، شاه دردی، کرپشتلی سفلی، بخشی از حصارچه، … راه اندازی شده است اما با آغاز یک بارندگی کوچک این پل مسدود و تردد متوقف می گردد.

درخشان با اشاره به ساخت پل اصلی در این روستا برای برقراری ارتباط میان روستاها، ادامه داد: در سال 96 سازمان برنامه و بودجه استان مصوب کرد تا مبلغ 500 میلیون تومان و در سال 97 مبلغ 600 میلیون تومان را برای ساخت این پل اختصاص دهد اما سال های 96 و 97 گذشت ولی یک ریال از آن اعتبارها اختصاص نیافت.

وی توضیح داد: اگر پل اصلی مذکور ساخته گردد دیگر راه ارتباطی میان روستاها قطع نمی گردد اما هم اکنون با کوچک ترین بارندگی این راه ارتباطی قطع و مجبور به جابجایی مردم با تراکتور می شویم.

ساخت پل از احتیاجهای اساسی مردم روستا

یزدانی دهیار روستای آیرقایه از بخش جرگلان نیز در ادامه در گفت و گو با وبلاگ پر زرق و برق اظهار کرد: از میان این روستا، یک رودخانه عبور می نماید که با جاری شدن سیلاب و همچنین رهاسازی آب سد چندیر و عبور آن از این رودخانه، راه ارتباطی میان این دو قسمت متوقف شده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر وقتی که آب سد رهاسازی نمی گردد مردم قسمتی از روستا با تراکتور به قسمت دیگری رفت و آمد می نمایند و زمانیکه آب سد رهاسازی می گردد دیگر با تراکتور نیز نمی توان رفت و آمد کرد.

وی با بیان اینکه در قسمتی از روستا 20 خانوار و در آن سوی رودخانه 20 خانوار دیگر زندگی می کردند، ادامه داد: راه ارتباطی این خانوارها با یکدیگر در گذشته از بستر رودخانه بود.

یزدانی در ادامه توضیح داد: بر اثر بارندگی های شدید در این روستا حدود 13 روستا دچار آسیب شد و از سوی دیگر تعدادی از واحدهای دامی نیز آسیب دیدند که رسیدگی به آنها از درخواست های مردم این منطقه است.

بستر رودخانه، راه دسترسی مردم روستا

فرزین، دهیار روستای کرپشتلی سفلی همچنین در ادامه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ پر زرق و برق اظها ر کرد: یکی از احتیاجهای اساسی مردم این روستا، ساخت پل بر روی رودخانه است چراکه جهت ارتباطی مردم این روستا، بستر رودخانه است.

وی اضافه نمود: با بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی قطع می گردد و رفت و آمد با تراکتور امکان پذیر صورت می گیرد.

فرزین اظهار کرد: از آنجایی که در گذشته گفته می گردد عرض رودخانه زیاد است اهتمام جدی برای ایجاد راه دسترسی میان دو قسمت روستا به وجود نیامده است.

وی شرح داد: معلم های این منطقه بیشتر در حال رفت و آمد در این برهه از سال هستند در نتیجه با بارش باران دچار مشکل می شوند و مجبور هستیم آنها را به هنگام بالا آمدن آب با تراکتور جابجا کنیم.

راه ارتباطی 18 روستا در راز و جرگلان از بستر رودخانه انجام می گردد

زارعی فرماندار راز و جرگلان نیز در گفت و گو با وبلاگ پر زرق و برق اظهار کرد: 130 کیلومتر از راه های این شهرستان مرزی به طور کامل خاکی است.

وی با اشاره به وقوع سیل در این منطقه اضافه نمود: وقوع سیل موجب شد تا همین راه های خاکی نیز با مسائل زیادی روبرو شوند و تردد در آنجا به سختی انجام گردد. علاوه بر آن راه ارتباطی 18 روستا در این شهرستان از بستر رودخانه ها صورت می گیرد و برای برطرف این مشکل باید پل ساخته گردد.

به گفته زارعی، باید در این روستاها حدود هفت پل احداث گردد و یکی از زیرساخت های مهم این شهرستان راه و ابنیه راه است که باید توجه جدی به ساخت آنها انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بستر رودخانه ای که راه ارتباطی 18 روستاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستر رودخانه ای که راه ارتباطی 18 روستاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید