کوشش برای بهبود خواص مکانیکی پوشش های کروم کربن با همکاری دانشگاهیان

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، از سوی مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی فراخوانی با موضوع آنالیز اثر افزودن کربن بر رفتار مکانیکی و تریبولوژی پوشش CrCN اعمال گردیده با روش تبخیر قوس کاتدی با هدف بهینه سازی خواص مکانیکی پوشش های کروم کربن اعلام شد.

کوشش برای بهبود خواص مکانیکی پوشش های کروم کربن با همکاری دانشگاهیان

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN) جهت توسعه همکاری های فناورانه، توسعه کاربردها و محصولات مبتنی بر احتیاج صنعت، فراخوانی برای طرح های نوآورانه با عنوان آنالیز اثر افزودن کربن بر رفتار مکانیکی و تریبولوژی پوشش CrCN (پوشش کروم کربن نیترید خلاء سخت) اعمال گردیده با روش تبخیرقوس کاتدی اعلام نموده است.

هدف از این فراخوان یافتن درصد بهینه کربن به منظور کاهش ضریب اصطکاک ضمن افزایش سختی است. کاربرد این پوشش در صنایع قطعه سازی است و موضوع این طرح می تواند در قالب سرانجام نامه کارشناسی ارشد و دکتری مطرح گردد.

در طرح های ارائه گردیده مطالعات و معیارهایی چون مطالعه ساختار بلوری پوشش ها با روش XRD، انجام آزمون سایش پین بر روی دیسک (ضریب اصطکاک و کاهش وزن)، ارزیابی خواص مکانیکی (نانو سختی و مدول یانگ) و آنالیز اثر ضخامت و زبری سطحی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به دلیل پایین بودن نسبی ضریب اصطکاک در پوشش نانوساختار بر پایه CrN، این پوشش به شدت در صنایع شکل دهی فلزات اعم از کشش عمیق مورد استفاده قرار گرفته است و بهبود کیفیت پوشش نامبرده، موجب بهبود عملکرد آن خواهد شد. از این رو برای افزایش عملکرد قالب ضروری است در حد امکان ضریب اصطکاک و سختی آن به ترتیب کاهش و افزایش یابد تا شکل دهی فلزات آسان گردد.

پژوهشگران در شرکت سخت آرا بعنوان کارگزار تخصصی نانوپوشش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به این مهم دست یافته اند که افزودن عنصر کربن (با استفاده از گاز استیلن) در محدوده 10 تا 30 درصد کل به عنوان عنصر بین نشین، موجب کاهش ضریب اصطکاک گردیده و افزایش فراوری را به همراه داشته است.

بهره برداری از تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی پوشش دهی، دریافت مشاوره فنی و کسب و کاری، تأمین کامل هزینه های مواد اولیه، تأمین هزینه های آزمایش، مشخصه یابی و اثبات کارایی، دریافت امکانات تحقیقاتی و آموزشی، همکاری با شرکت های فعال و موفق در حوزه نانو و ارتباط و تعامل با متقاضیان صنعتی به دلیل انجام پروژه مبتنی بر احتیاج صنعت و امکان ادامه همکاری با پلتفرم نانوپوشش های سخت ICAN جهت توسعه بازار و انتفاع مالی مجری طرح به صورت درصدی از قرارداد ارائه خدمات به متقاضی صنعتی از جمله حمایت ها و امکاناتی است که توسط ICAN برای طرح های برتر ارائه می گردد.

بر اساس اعلام ستاد نانو، آخرین مهلت برای ارائه طرح ها 30 شهریور 97 خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کوشش برای بهبود خواص مکانیکی پوشش های کروم کربن با همکاری دانشگاهیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای بهبود خواص مکانیکی پوشش های کروم کربن با همکاری دانشگاهیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید