تلویزیون درجستجوی ستون پنجم سریال پایتخت

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، واکنش بعضی فعالان سیاسی و رسانه های اصولگرا به سریال پایتخت و البته مدیریت علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما همچنان ادامه دارد. روزنامه کیهان ضمن اشاره به سکانس پایانی سریال که آن را ادای دین به سینمای آن دوره و بازیگرانش دانسته، ایرادات پایتخت را منحصر به این صحنه ندانست و نوشت: نه فقط قسمت آخر مجموعه پایتخت که کل فیلمنامه و بیشتر قسمت های پایتخت 6 مورد اعتراض منتقدان قرار گرفته و باعث شده تا این مجموعه را فاقد ارزش های کیفی لازم جهت پخش در رسانه ملی بدانند.

تلویزیون درجستجوی ستون پنجم سریال پایتخت

وبلاگ پر زرق و برق| گرچه از انتها پخش سریال پایتخت چند روزی می گذرد، اما حاشیه های این سریال همچنان ادامه دارد، حاشیه ای که بر سر سکانس انتهای این سریال -که ارجاع و اشاره ای به دو فیلم دهه پنجاهی همسفر و ممل آمریکایی بود- شکل گرفت. حالا پس از نقدها بعضی از سیاسیون اصولگرا، رئیس سازمان صدوسیما هم واکنش نشان داده و خواهان آنالیز احتمال نفوذ ستون پنجم شده است.

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، رئیس سازمان صدا وسیما 17 فروردین، در دستوری ویژه به سید مرتضی میرباقری معاون خود با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت 6 تاکید نموده است: آنالیز گردد که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟

او همچنین از معاون سیما خواست: انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد..

(اصطلاح ستون پنجم به معنی فعالیت نیروی دشمن در پوشش خودی است و صدا و سیما چون خود را در حال مبارزه فرهنگی می داند احساس نموده ستون پنجم در آن نفوذ نموده است!)

البته سیروس مقدم در یک برنامه تلویزیونی، در شرحِ حواشی پیش آمده برای پایتخت 6، از شوخی با آثار سینمایی ایرانی و خارجی در این سریال دفاع و تاکید نمود در این نگاه طنز، هیچ خط قرمز شرعی و قانونی شکسته نشده است.

سیروس مقدم، کارگردان این سریال، که شامگاه دوشنبه 18 فروردین در نشست نقد و آنالیز مجموعه تلویزیونی پایتخت 6 در برنامه شب صحبت شبکه اول سیما حاضر شده بود، شرحاتی درباره حاشیه ها ارائه داد.

کارگردان پایتخت در این برنامه گفت: این یک شوخی بود که در فصل های قبلی پایتخت با فیلم های ایرانی و خارجی و موسیقی های مختلف شده بود. مثلا در پایتخت 1، در بخشی از سریال، صحنه ها برداشتی از جیمز باند بودند. یا در جایی دیگر، از موسیقی فیلم راکی و رمبو استفاده کردیم، این دلیل نمی گردد که ما سیلوستر استالونه را دوست داشته باشیم. در فصل پنج هم که سفارش موسسه اوج بود، آهنگ ابرام تاتلیس را پخش کردیم، یعنی واقعا آنجا هم ادای دین به آن خواننده و موسیقی بوده است؟

او ادامه داد: در همین فصل ششم، اگر با یک فیلم همسفر شوخی کردیم، هیچ اقدام خلاف شرعی صورت نگرفت و بین رحمت و زنش سوار بر موتور، کیف گذاشته بودیم. همچنین هنگام آزادی ارسطو از زندان که با فیلم قیصر شوخی شد، هیچ اتفاق غیر قانونی و غیر عرفی در این سکانس نبود.

با این حال، این اولین بار نبود که ارجاع به یک فیلم دهه پنجاهی برای پایتخت حاشیه ساز می شد. ارجاع های طنزآمیز پایتخت 6 به بعضی از فیلم ها یا تیپ های آشنای قبل از انقلاب از ابتدای پخش این سریال حساسیت بعضی ها را برانگیخته بود؛ از آزادی قیصرگونه ارسطو عامل از زندان در قسمت اول، تا سکانس هایی با ارجاع به بعضی صحنه های فیلم های قبل از انقلاب در قسمت آخر. فیلم هایی مثل همسفر و ممل آمریکایی که حاشیه ها را به اوج خود رساندند.

فصل ششم سریال پایتخت در تعطیلات نوروز از شبکه اول سیما پخش شد که مورد استقبال مخاطبان نهاده شد. در شرایطی که صداوسیما هیچ برنامه جذاب و جالب توجهی در تعطیلات ویژه سال جاری (با توجه به شیوع کرونا) نداشت، سریال پایتخت برگ برنده تلویزیون بود. این سریال آنچنان مخاطب به خود جذب کرد که بنا به گفت: وزیر ارتباطات در ساعت پخش آن مصرف اینترنت کاهش قابل توجهی پیدا می کرد.

واکنش بعضی فعالان سیاسی و رسانه های اصولگرا به سریال پایتخت و البته مدیریت علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما همچنان ادامه دارد. روزنامه کیهان ضمن اشاره به سکانس انتهای سریال که آن را ادای دین به سینمای آن دوره و بازیگرانش دانسته، ایرادات پایتخت را منحصر به این صحنه ندانست و نوشت: نه فقط قسمت آخر مجموعه پایتخت که کل فیلمنامه و بیشتر قسمت های پایتخت 6 مورد اعتراض منتقدان نهاده شده و باعث شده تا این مجموعه را فاقد ارزش های کیفی لازم جهت پخش در رسانه ملی بدانند.

روزنامه جوان نیز همزمانی پخش قسمت آخر سریال پایتخت با پخش فیلم همسفر از شبکه من و تو را مشکوک دانست و نوشت: شبکه من و تو ظهر آدینه گذشته فیلم سینمایی همسفر را پخش می نماید، همان شب هم در شبکه اول سیما، قسمت آخر سریال پایتخت با ارجاع به این فیلم سینمایی و البته فیلم دیگری به نام ممل امریکایی به کار خود انتها می دهد، آیا این تقارن زمانی سهوی بوده است.

البته بعضی نیز مدیریت علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما را علت رخ دادن این اتفاق ها دانسته اند. روزنامه خراسان در گزارش روز 19 فروردین خود نوشت: رئیس سازمان صداوسیما در دستور خود خطاب به معاون سیما، طوری واژه ها را در کنار هم چیده اند که گویی در میانه یک جنگ سرد قرار دارند و کوشش افسران شان باید به عملیات دستگیری شماری از جاسوس های بیگانه بینجامد.

در ادامه این گزارش آمده است: دراین که در این فاجعه سازندگان پایتخت، حتماً عمدی وجود داشته، تردیدی نیست و این که کدام عوامل و با چه انگیزه ای دست به این اقدام زده اند، موضوعی است که حتماً ضرورت دارد آنالیز گردد، اما آن چه در ادبیات به کارگرفته شده در دستور آقای علی عسکری آشکار است، نوعی فرافکنی و ندیدن نقش خطا های مدیران سازمان است و به نظر می رسد که با فرار رو به جلو کوشش می نمایند تا مسئولیت اتفاقات درون سازمان خود را به گردن دشمن بیندازند و خود را از میدان تبرئه نمایند.

محمود رضوی فعال فرهنگی اصولگرا و تهیه نماینده سینما در توئیتی نوشت: تیم سازنده پایتخت6، همان تیم پایتخت5 و ماقبل آن است، مشکل آن ها نیستند، مدیران بالای سر آن ها تغییر نموده اند، ستون پنجم فرهنگی دشمن در سازمان مارادونا نیست، خود غضنفر است، کسی که به اشتباه از او خواسته شده اشکال راپیدا کند، اگر اشکالات و افتضاحات قبلی سیما پیدا و اصلاح شد، این نیز می گردد.

اودر توئیت دیگری اضافه کرد: باور کنید پیرمدیران خسته مشکل اصلی سیما هستند، اگر نه همین تیم با اوج در پایتخت5 ادای احترام به مدافعان حرم و امنیت حاصل از جانفشانی آن ها کرد و امروز خروجی آن ها مورد سوال خیلی از دوستداران پایتخت است. آب از سر چشمه سیما گل آلود است، وادادگی فرهنگی آن ها برای همه مسجل است.

منبع: فرادید

به "تلویزیون درجستجوی ستون پنجم سریال پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلویزیون درجستجوی ستون پنجم سریال پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید