حمایت از 10 راهبرد حوزه خاک توسط معاونت علمی و فناوری

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی با اشاره به اینکه مباحث مرتبط با خاک و توسعه فناوری های این حوزه از اولویت های این ستاد است خاطرنشان کرد: در این راستا ستاد از خاتمه نامه های دانشجویی حمایت می کند تا دانشجویان برای انجام طرح های خود به تولید طرح های فناورانه منجر به تولید محصول تشویق و هدایت شوند.

حمایت از 10 راهبرد حوزه خاک توسط معاونت علمی و فناوری

وی اضافه کرد: در این حوزه با توجه به اولویتی که برای کشور دارد فرصت های خوبی نیز برای اجرای موضوعات فناورانه وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری گفت: رویکرد معاونت علمی و فناوری در حمایت از کنگره ها و رویدادهای دانشگاهی و علمی، خروجی محور است.

وی گفت: رویدادی که منجر به یک محصول و یا فناوری شود که بار مصرف آب وخاک و همچنین آلودگی آنها را کاهش دهد، مورد حمایت معاونت علمی و این ستاد قرار می گیرد چرا که برای مثال بالغ بر 90 درصد از منابع خاک ما در مناطق نیمه خشک، خشک و بسیار خشک و تنها کمتر از 10 درصد خاک ما در مناطق مرطوب و حاصلخیز قرار دارند.

ابراهیمی به برخی از مسائل و چالش های بحرانی حوزه خاک اشاره کرد و گفت: مسائلی همچون پیوستگی مدیریت جامع حوزه آبخیز از بالادست، میان دست و پایین دست و پیوستگی خاک در این عرصه و زنجیره نیاز به راه چاره، مقاله و تولید دانش دارد.

وی خاطر نشان کرد: چالش های جهانی همچون تغییر اقلیم و مسائل گردوغبار منشأ آن در کشورهای اطراف است اما تأثیر خود را بر جمعیت ما گذاشته، به گونه ای که طبق پیش بینی ها براثر خشک شدن تالاب ها و اراضی منطقه بین النهرین تا دو سال آینده جمعیت بیشتری با پدیده گردوغبار روبرو خواهند شد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری، طبق بررسی هایی که انجام شد تنها 19 شرکت از بیش از 4 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در حوزه خاک فعالیت دارند که عمده این شرکت ها نیز در حوزه کودهای زیستی فعال هستند.

وی ادامه داد: پس باید به مسائلی فراتر از سازمان کار، جذب پرسنل و یا اعتبار بپردازیم؛ مسائلی همچون فرهنگ، دانش خاک، حفظ خاک و جلوگیری از آلودگی خاک، استفاده از خاک برای تولید و اشتغال را باید موردتوجه قرار دهیم. البته تولید و رشد اقتصادی باید حتی با نگاه حفظ منابع صورت گیرد. عدم ورود دانش و فناوری به حوزه خاک باید بررسی شود و باید خاک را در یک زنجیره ببینیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حمایت از 10 راهبرد حوزه خاک توسط معاونت علمی و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از 10 راهبرد حوزه خاک توسط معاونت علمی و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید