خبرنگاران خواب دیدن با دمای مطلوب اتاق خواب ارتباط دارد

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، تهران- خبرنگاران- نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که اگر هنگام خواب دمای محیط خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، مغز کنترل دمای بدن را در اولویت قرار داده و خواب دیدن متوقف می گردد.

خبرنگاران خواب دیدن با دمای مطلوب اتاق خواب ارتباط دارد

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت، متخصصان اعصاب دانشگاه برن سوئیس با شکستن یک ژن گیرنده در موش های آزمایشگاهی، تأثیرات تغییرات دمایی بر خواب این موش ها را مورد آنالیز قرار داده و دریافتند که برای مغز، کنترل دمای بدن نسبت به رؤیا دیدن در اولویت است.

عموم فرضیات بر آن است که رویاهایی که می بینیم در واقع پردازش ذهنی ما از وقایع روزمره هستند. اما همه ما این تجربه را داشته ایم که گاهی وقتی اتاق خواب مان خیلی گرم یا خیلی سرد می گردد، به راحتی قبل خواب نمی بینیم.

علاوه بر این، وقتی موجود خونگرمی چون انسان خواب می بیند، فرایند تنظیم دمای بدن متوقف می گردد. وقتی وارد مرحله حرکات تند چشم در خواب (REM) می شویم، دیگر عرق کردن، لرزیدن، نفس زدن و گل انداختن پوست، به اندازه کافی برای کنترل دمای بدن مؤثر نیستند.

به گفته مارکوس شمیدت از دپارتمان عصب شناسی بیمارستان دانشگاه برن، از دست رفتن قابلیت تنظیم دما در جریان خواب آر ای ام، یکی از ابعاد منحصربفرد خواب است بویژه با توجه به اینکه وقتی بیداریم یا در مرحله خواب غیر آر ای ام به سر می بریم، مکانیسم های مؤثری دمای بدن ما را کنترل می نمایند.

از آن جایی که ما نمی توانیم در خواب جای خود را تغییر دهیم، بدن ما باید نهایت تلاشش را برای تنظیم دمای خود به کار گیرد.

به این ترتیب می توان گفت که مغز انسان بین دوراهی پردازش رویدادهای روز یا رها کردن آنها به قیمت کنترل دمای بدن، یک گزینه را انتخاب می نماید، چون بنا بر دلایلی نمی تواند هردوی این کارها را به طور همزمان انجام دهد.

پژوهشگران برای آزمایش این فرضیه، بر هیپوتالاموس موجود در مغز موش های آزمایشگاهی تمرکز کردند. بخشی از مغز در تنظیم دمای بدن و هم رسیدن به مرحله خواب غیر آر ای ام، نقش دارد. تحقیقات بیشتر در این باره نشان داد که نورون های هورمون متمرکز نماینده ملانین (MCH) کلید مدیریت خواب آر ای ام متناسب با دمای محیط توسط مغز هستند.

نتایج این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خواب دیدن با دمای مطلوب اتاق خواب ارتباط دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خواب دیدن با دمای مطلوب اتاق خواب ارتباط دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید