سه روز بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، بازدید از موزه تنوع زیستی پردیسان به مدت سه روز در تاریخ های 29، 28 و 30 اردیبهشت رایگان خواهد بود.

سه روز بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی این سازمان گفت: موزه مکان گردآوری، نگه داری، مطالعه، بررسی و به نمایش گذاشتن نعمت های فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آن ها است.

طاهره افتخاری وی با یادآوری این که شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) برای سال 2019 شعار موزه ها به عنوان کانون های فرهنگی، آینده سنت را انتخاب کرده است، گفت: موزه ها و نمایشگاه های تاریخ طبیعی به عنوان مکان های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و تحقیقاتی هستند که به منظور آشنایی جامعه و ارتقای آگاهی های عمومی در خصوص جانوران، گیاهان، فسیل ها و همچنین زیستگاه های طبیعی آن ها تأسیس شده اند.

وی با بیان این که موزه های تاریخ طبیعی عامل انتقال و توسعه دانش و فرهنگ در زمینه آشنایی و حفظ محیط زیست هستند، اضافه نمود: موزه ها از طریق نمایشگاه ها و برنامه های آموزشی متنوعی که با اهداف خاص برای آن ها تدوین می شوند، به تفسیر و شرح جایگاه و اجزای طبیعت می پردازند.

افتخاری با اشاره به این که موزه ها و نمایشگاه های تاریخ طبیعی همواره سعی در نمایش اجزای تنوع زیستی کشور داشته اند، گفت: ایجاد ارتباط میان نسل های قدیم و جدید و حفظ تنوع در میان مخاطبان، با استفاده از آداب و سنت های موجود، وظیفه دیگر نمایشگاه های تاریخ طبیعی برای پویایی موزه ها است.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: با استفاده از فناوری های نوین و در عین حال با حفظ و توسعه سنت های دیرین مربوط به حفظ و احیای تنوع زیستی، همچنین کاربردهای متنوع اجزای تنوع زیستی در زمینه تغذیه، بهداشت، صنعت، دارو و دیگر زمینه ها، می توان ارتباط میان حال و گذشته را بهتر گفت.

افتخاری شرح داد: تاریخ طبیعت ایران و مقایسه آن با تنوع زیستی جهان، یکی از وظایف موزه ها و نمایشگاه های تاریخ طبیعی است که در این زمینه نمایش تاریخ طبیعی چنانچه با حفظ ارزش های آداب و سنن باشد، تأثیرگذارتر خواهد بود.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در خصوص موزه پردیسان گفت: اکنون بخشی در موزه تنوع زیستی پردیسان، با عنوان گیاه شناسی مردمی با هدف نمایش کاربردهای متنوع غذایی، دارویی و زینتی، ایجاد شده که بیانگر کاربردهای سنتی از گیاهان و اجزای آن هاست.

افتخاری با اشاره به برنامه های پارک طبیعت پردیسان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی موزه، گفت: برنامه های متعدد علمی- آموزشی با حضور فعال و همکاری کانون های محیط زیست، شهرداری تهران و سازمان های مردم نهاد از جمله انجمن غار و غارشناسی ایرانیان به مناسبت روز جهانی موزه برگزار خواهد شد.

شورای بین المللی موزه (ICOM) روز جهانی موزه را در تاریخ 22 ماه می 2011 به منظور افزایش آگاهی عموم مردم از نقش موزه ها در توسعه جامعه ایجاد کرد. هدف این روز جهانی، افزایش آگاهی نسبت به این واقعیت است که موزه ها ابزاری مهم برای تبادل فرهنگ، غنی سازی فرهنگ ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردم است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سه روز بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه روز بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید