هند: لغو خودمختاری کشمیر، موضوعی داخلی است

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، دولت هند از تصمیم پاکستان برای اخراج سفیر دهلی نو از اسلام آباد ابراز تاسف کرد و بازنگری در این تصمیم را خواهان شده است.

هند: لغو خودمختاری کشمیر، موضوعی داخلی است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پر زرق و برق، در حالی که تنش ها در منطقه به دلیل لغو خودمختاری جامو و کشمیر ادامه دارد، دولت هند بیانیه ای درباره تصمیم پاکستان برای اخراج سفیر دهلی نو از اسلام آباد صادر نموده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه هند در واکنش به تصمیم پاکستان برای کاهش دادن سطح روابط دیپلماتیک با هند، اخراج سفیر دهلی نو از اسلام آباد و تعلیق روابط تجاری بین دو کشور، بازنگری پاکستان در این تصمیم را خواهان شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: دولت هند درباره اقدامات اعلام شده روز گذشته پاکستان ابراز تاسف می نماید و از این کشور می خواهد که به منظور حفظ کانال های عادی ارتباطات دیپلماتیک، درباره این اقدامات بازبینی کند.

وزارت خارجه هند با اشاره به اقدام جنجالی دولت این کشور در لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و در رد مواضع پاکستان اضافه کرد: تحولات اخیر در رابطه با بند 370 (قانون اساسی هند) موضوعی کاملا داخلی است.

آمیت شاه وزیر کشور هند روز دوشنبه در مجلس این کشور، خبر لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و سرانجام دادن به بند 370 قانون اساسی هند را اعلام نموده بود. طبق این تصمیم قرار است جامو و کشمیر به دو منطقه به نام های جامو و کشمیر با مجلس محلی و لداک بدون مجلس محلی تقسیم گردد.

دولت هند بعد از اعلام لغو وضعیت خودمختاری جامو و کشمیر، در این منطقه حکومت نظامی اعلام نموده اما علیرغم حضور پر تعداد نظامیان و پلیس هند، درگیری ها در ایالت جامو و کشمیر حداقل یک کشته و 6 زخمی بر جا گذاشته است (جزئیات بیشتر).

عمران خان نخست وزیر پاکستان ضمن انتقاد از اقدام دولت هند در لغو خودمختاری جامو و کشمیر، آن را نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خواند و هشدار داد که این موضوع تنش بیشتر در روابط دو کشور را موجب خواهد شد.

از سوی دیگر رسانه ها شامگاه چهارشنبه (17 مرداد) از بروز درگیری های شدید میان نظامیان هند و پاکستان در مرز کشمیر خبر دادند.

رسانه ها با استناد به منابعی در ارتش هند مدعی شدند نیروهای نظامی مستقر در خط مرزی کمشیر به تبادل سنگین آتش پرداختند. منابع هندی مدعی شدند پاکستانی ها درگیری ها را با شلیک خمپاره ای شروع کردند (جزئیات بیشتر).

ق

منبع: خبرگزاری فارس

به "هند: لغو خودمختاری کشمیر، موضوعی داخلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند: لغو خودمختاری کشمیر، موضوعی داخلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید