چرا عوارض دوز دوم واکسن شدیدتر از عوارض تزریق اول هستند؟

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، عوارض جانبی بعد از تزریق دوم ممکن است شدیدتر از عوارضی باشد که بعد از اولین تزریق تجربه شده است.

چرا عوارض دوز دوم واکسن شدیدتر از عوارض تزریق اول هستند؟

عوارض واکسن ها طبیعی هستند و احتیاج به درمان خاصی ندارد مگر اینکه شدید باشد. بروز عوارض واکسن در بدن انسان مربوط به واکنش های سیستم ایمنی آنهاست و شدت علائم بعضی از افراد باید به حدی باشد که به پزشک مراجعه گردد.

واکسن های کرونای فراوری شده در جهان به طور کلی از دو دسته واکسن های ویروس کشته یا غیرفعال شده یا واکسن های تازه نوع RNA هستند. همه واکسن های کرونا که تا به امروز وارد ایران شده اند از نوع ویروس کشته یا غیر فعال شده هستند که عوارض کمتری نسبت به واکسن های RNA دارند اما ایمنی زایی واکسن های تازه RNA بالاتر است.

واکسن های RNA بدون ورود ویروس کشته یا غیر فعال شده در بدن انسان، نوعی واکنش ایمنی ساز ایجاد می نمایند، به طوری که بدن انسان با فراوری پروتئین هایی، ویروس های کرونای حمله نماینده به بدن را شناسایی نموده و آنها را از بین ببرد. واکسن های مانند فایزر- بیو ان تک و مدرنا با این تکنولوژی تازه ساخته شده اند و مقدار ایمنی زایی بالاتری نسبت به واکسن های سنتی حاوی ویروس کشته شده دارند. ایمنی زایی آنها بالای 94 درصد است و در برابر انواع جهش یافته این ویروس هم موثرتر هستند، در حالی که مقدار ایمنی زایی واکسن های نوع ویروس کشته یا غیرفعال مانند اسپوتنیک (حدود 90 درصد)، کوواکسین (62 درصد)، سینوفارم (80 درصد) و آسترازنکا (حدود 90 درصد) کمتر است و البته مقدار اثربخشی آنها در برابر انواع جهش یافته ویروس مانند دلتا کمتر و زیر 70 درصد می گردد.

در هر صورت هیچ کدام از واکسن های کرونای موجود در جهان به طور 100درصد جلوی ابتلا به بیماری را نمی گیرد و احتمال ابتلا به بیماری پس از تزریق واکسن وجود دارد اما احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از آن به مقدار بسیار زیادی کم می گردد.

اما در بعضی دیگر هیچ علایم و عوارضی احساس نمی گردد. سوالی که در پی واکسیناسیون ممکن است مطرح گردد این است که داشتن علائم تا چند روز عادی بوده و چند روز بعد از ماندگاری علائم و واکنش های واکسن باید به پزشک مراجعه کرد و دلیل طولانی شدن زمان عوارض واکسن ها چیست؟

سازمان جهانی بهداشت توصیه می نماید با مشاهده علایم و واکنش های آلرژیکی شدید، بعد از ترک محل واکسیناسیون، فرد باید هر چه سریعتر با پزشک خود و یا اورژانس پزشکی تماس بگیرد.

بعلاوه بعضی از عوامل، احتمال بروز عوارض جانبی را بیشتر می نمایند. به گفته کارشناسان، افراد جوان احتمالاً عوارض جانبی را بیشتر تجربه می نمایند زیرا سیستم ایمنی قوی تری دارند. احتمال بروز عوارض جانبی شدیدتر در زنان بیشتر از مردان است. از 14 دسامبر تا 13 ژانویه، بیش از 79 درصد عوارض جانبی به وسیله زنان گزارش شده و عوارض جانبی هم بسته به اینکه آیا در گذشته تماس با ویروس کرونا داشته اید یا نه ممکن است متفاوت باشد. اگر مدتی قبل به کووید-19 مبتلا شده اید یا از قبل ایمنی دارید، واکسن می تواند مانند تقویت نماینده عمل کند که در بعضی موارد کاملاً بدون علامت است.

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماریهای عفونی در این زمینه می گوید: داشتن درد و تب علامت طبیعی و شایعی است اما اگر قرمزی یا حساسیت به لمس در موضع تزریق بعد از 24 ساعت بدتر گردد یا عوارض جانبی به حدی شدید باشد که فرد را نگران کند یا زمانی که عوارض بعد از چند روز از بین نروند، باید به پزشک مراجعه کرد.

وی اضافه نمود: عوارض جانبی می تواند توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره را تحت تاثیر قرار دهد، اما باید در طی چند روز از بین بروند. مصرف داروهایی مانند مسکن ها یا آسپرین برای جلوگیری از عوارض جانبی قبل از واکسن توصیه نمی گردد و به جای مصرف زودهنگام چندین داروی بدون نسخه، بهتر است صبر کنید و ببینید آیا عوارض جانبی ایجاد می گردد یا خیر، سپس عوارض احتمالی را به صورت جداگانه درمان کنید.

این پزشک ادامه داد: اگر فرد احتیاج به تسکین فوری دردهای عضلانی، درد در محل تزریق، تب داشته باشد، استامینوفن و مسکن می تواند مصرف کند و ایجاد تب بعد از واکسیناسیون کاملاً عادی است و طی 48 ساعت از بین می رود.

مردانی توضیح داد: بعضی افراد بعد از تزریق واکسن کووید -19، هیچ دردی را در محل تزریق مشاهده نمی نمایند و بعلاوه به هیچ وجه احساس درد ندارند و این طبیعی است.

آنچه مسلم است واکسن کرونا به طور نسبی برای درصد بالایی از افرادی که این واکسن را تزریق می نمایند، ایمنی ایجاد می نماید. کسانی که واکسن می زنند هم خود ایمن می شوند و هم اطرافیان آنها کمتر در معرض خطر بیماری قرار می گیرند و اگر سرعت عمل و دامنه واکسیناسیون در کشور توسعه پیدا کند می تواند به قطع زنجیره انتقال بیماری یاری کند.

منبع: همگردی

به "چرا عوارض دوز دوم واکسن شدیدتر از عوارض تزریق اول هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عوارض دوز دوم واکسن شدیدتر از عوارض تزریق اول هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید