این فیلم های فریدون شهبازی را ببینید

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، پرویز شهبازی هنرمند بی سروصدایی است. نویسنده فیلمنامه، تدوینگر و کارگردان است و با همان سکوتی که پیشه نموده است کارنامه قابل دفاعی دارد.

این فیلم های فریدون شهبازی را ببینید

پرویز شهبازی متولد 10 آذر 1341 در خرم آباد و فارغ التحصیل کارگردانی از دانشکده صدا و سیما است. کار حرفه ای خود را از سال 1373 با طراحی داستان بادکنک سفید و همکاری با جعفر پناهی آغاز کرد و اولین کار حرفه ای خود را به عنوان کارگردان را با فیلم مسافر جنوب کلید زد.

فیلمی که بازیگر چهره ای نداشت و در خصوص داستان آشنایی یک نوجوان اهوازی به نام رضا با یک پیرزن را روایت می کرد و توانست نامزد جایزه های بسیاری گردد.

طلا

فیلم طلا به کارگردانی و نویسندگی شهبازی است و رامبد جوان و محمد شایسته تهیه نمایندگان آن هستند. این فیلم به سبک درام اجتماعی و دومین فیلم بعد از فیلم خروج ابراهیم حاتمی کیا است که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در رسانه هایی مثل فیلیمو و نماوا به اکران در آمده است.

طلا با آغاز اعتراضی کارگران بیکار شده کارخانه ای آغاز می گردد که در آن منصور که نقش آن را هومن سیدی بازی می نماید، به حق خواهی برادر از کار بیکار شده اش استعفا می دهد.

چند جوان قصد راه اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آنها فوت نموده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می گردد.

طلا مانند ساخته های پیشین پرویز شهبازی، حول محور جوانانی است که در شرایط امروز اجتماغ ایران دچار مشکل شده و یافتن راه خروج از بحران برایشان ناممکن است. هومن سیدی، نگار جواهریان، مهرداد صدیقیان و طناز طباطبایی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

نفس عمیق

نفس عمیق فیلمی به نویسندگی و کارگردانی پرویز شهبازی است. این فیلم پس از مسافر جنوب و نجوا سومین فیلم پرویز شهبازی است که نامزد نهایی ایران برای جایزه اسکار برترین فیلم خارجی سال بود بعلاوه نفس عمیق برنده جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم پوسان شد.

نفس عمیق فیلمی شگفت انگیز است و در زمان خود توجه تمامی منتقدان را به خود جلب کرد و هنوز نیز بینندگان خود را دارد.

داستان فیلم در خصوص سه جوان است که در نقطه عطفی از زندگیشان به یکدیگر می رسند و با هم این راه را طی می نمایند. سعید امینی، مریم پالیزبان و منصور شهبازی 3 بازیگر اصلی آن هستند. این فیلم توانست در جشنواره های بین المللی بوسان، بلگراد و تورین پیروز باشد و به عنوان نماینده ایران به آموزشگاه اسکار معرفی گردید.

سعید امینی بازیگر نقش کاکران چندین سال پیش فوت شد. پرویز شهبازی در مراسم بزرگداشت او گفته بود: احساس دوگانه ای دارم. یک حس این است که ای کاش سعید را برای نفس عمیق انتخاب نمی کردم تا امروز تا این حد غمگین نباشم اما از طرف دیگر فکر می کنم با انتخاب سعید او را شمایل نسل خود در زمان پخش فیلم کردم که از همه چیز بریده بود.

دربند

فیلم دربند داستان نازنین دختر دانشجویی است که در یکی از دانشگاه های تهران قبول شده است اما برای اخذ مجوز حضور در خوابگاه دچار مشکل می گردد و مجبور به هم خانه شدن با دختری به نام سحر می گردد. سحر بر خلاف نازنین که از دوستی با پسران دوری می نماید و در مجموع شخصیت خودداری است، دوستان پسر زیادی دارد و شخصیتی به شدت شنماینده است که مسائل خاص خودش را دارد اما در ادامه مسائلی برای سحر به وجود می آید.

در این باره بخوانید:

آخرین فیلم های روز سینمای آنلاین کشور

آقایی؛ بازیگری که در نقش مکمل می درخشد

هجوم مکری در نمایش خانگی؛ ژانر جنایی ایرانی

فیلم دربند در8 رشته برترین کارگردانی، برترین بازیگر نقش اصلی زن، برترین بازیگر نقش مکمل زن، برترین صداگذاری، برترین صدابرداری، برترین طراحی صحنه و لباس، برترین فیلمبرداری و برترین فیلمنامه نامزد سیمرغ جشنواره فجر بود.

این فیلم توانست جایزه برترین کارگردانی را از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز به دست آورد. دربند و گذشته دو کاندید نهایی سینمای ایران برای معرفی به اسکار 2014 بودند که در نهایت گذشته انتخاب شد.

منبع: ایرنا زندگی

به "این فیلم های فریدون شهبازی را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این فیلم های فریدون شهبازی را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید