تشریح علت مرگ زودهنگام بعضی پرندگان شکاری در همدان

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان به تشریح علت مرگ زودهنگام بعضی پرندگان به ویژه پرندگان شکاری در سطح استان پرداخت.

تشریح علت مرگ زودهنگام بعضی پرندگان شکاری در همدان

مهدی صفی خانی در گفت و گو با وبلاگ پر زرق و برق، با اشاره به کاهش طعمه پرندگان شکاری در حیات وحش، ا ز تغییر رویه و عادت غذایی پرندگان شکاری اطلاع داد و اعلام کرد: با کاهش خوراک طبیعی و جایگزین کردن طعمه های غیرطبیعی همانند زباله خواری، شاهد تغییر عادت غذایی پرندگان به ویژه پرندگان شکاری هستیم، از این رو متأسفانه گاهی شاهد مرگ بعضی پرندگان در سطح حیات وحش به ویژه استان هستیم.

وی با بیان اینکه آلودگی پلاستیکی علت عمده مرگ زودهنگام پرندگان در استان نیست، گفت: عمده دلایل تلفات مشکوک پرندگان، آنفلوانزاهایی است که به دلایل مختلف باعث مرگ آنها می گردد اما باید توجه داشت که ساماندهی محل دفن زباله ها و مدیریت مناسب آنها باعث حفظ سلامت پرندگان در استان خواهد شد چرا که گاهی شاهد دفن و تخلیه زباله در مکان های ممنوعه و محل زندگی این دسته از پرندگان هستیم.

صفی خانی با اشاره به فصل مهاجرت پرندگان و سیراب شدن تالاب های استان، عنوان نمود: در زمان سیراب نبودن تالاب آق گل، شاهد مهاجرت پرندگان بسیاری از قسمت های شمالی به این تالاب بودیم اما اکنون با وجود شرایط مطلوب و مناسب این تالاب، انتظار کوچ بیشتری از پرندگان مهاجر به استان را داریم.

وی در رابطه با تشکیل ستاد واکنش سریع حریق نیز توضیح داد: معمولاً فصل حریق استان همدان با توجه به شرایط آب و هوایی در ماه خرداد در نظر گرفته می گردد، از این رو عوامل طبیعی و غیرطبیعی در این ماه به علت خشکی منابع طبیعی مستعد بروز حریق و خسارت زدن به اراضی استان هستند، از این جهت تشکیل این ستاد از سال 94، فرصتی را برای پیشگیری و مقابله مناسب با این حادثه فراهم نموده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان عملکرد ستاد واکنش سریع حریق را بسیار موفقیت آمیز دانست و عنوان نمود: پس از تدوین این برنامه و عملیاتی شدن آن، با کاهش چشمگیر حریق در مناطق محافظت شده روبرو شده ایم که سال گذشته با اجرای این برنامه عملیاتی از حدود 60 هزار هکتار اراضی طبیعی و مناطق حفاظت شده موجود در استان تنها 8 هکتار دچار حریق شد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با همکاری مردم و اجرای بهتر این برنامه در امسال با نابودی کمتری از ارضی به ویژه مراتع و مناطق محافظت شده روبرو شویم و از شهروندان می خواهیم در صورت مشاهده هر گونه حریق در مراتع و مناطق محافظت شده با شماره 1540 و یا 1504 تماس گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تشریح علت مرگ زودهنگام بعضی پرندگان شکاری در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح علت مرگ زودهنگام بعضی پرندگان شکاری در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید