کبد خود را با این مواد غذایی پاکسازی کنید

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، همه انسان ها یک عضو بسیار مهم و حساس دارند که به نام کبد یا جگر آن را میشناسند ، اما متاسفانه به اهمیت آن و نحوه عملکرد و کارکرد های آن و بعلاوه انواع بیماری های این عضو حیاتی بدن انسان مطلع نیستند.

کبد خود را با این مواد غذایی پاکسازی کنید

برای پاکسازی کبد چه بخوریم؟

کبد یکی از اعضای مهم و ضروری برای سلامت بدن است. بدن برای حذف سموم، تجزیه هورمون ها، پاکسازی خون، هضم چربی و ذخیره سازی مواد معدنی و ویتامین های ضروری به کبد احتیاج دارد. علاوه بر این، کبد یکی از اندام های پرکارکرد در بدن محسوب می گردد.

از آنجایی که این روزها تعداد آلاینده ها و سموم در هوا و غذاها افزایش یافته است، بدن برای خلاص شدن از شر آن ها به کبد احتیاج دارد.

عملکرد کبد

تجزیه هورمون ها و داروها

حذف گلبول های قرمز قدیمی

فراوری پروتئین های ضروری

تنظیم ترکیب خون

حذف سموم از جریان خون

ذخیره سازی ویتامین A، آهن و مواد معدنی

مسائل احتمالی کبد

برای اینکه کبد بتواند به درستی در بدن کار کند باید در شرایط بهینه قرار گیرد. متاسفانه بیشتر افراد اهمیت داشتن یک کبد سالم را به درستی درک نمی نمایند.

علاوه بر این، بیشتر افراد مسائلی همانند سیروز کبدی را نمی شناسند و به آن توجهی نمی نمایند. سیروز کبدی ناشی از الکل،یک بیماری حاد و جدی است اما الکل تنها دلیل ایجاد این بیماری نیست.

بیماری های کبدی ممکن است از موارد دیگری همانند سوء تغذیه مزمن، داروهای خاص، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، خوردن غذاهای خام دریایی یا مصرف تنباکو نشئت گرفته باشد.

موارد زیر می تواند به کبد آسیب وارد کند

شکر
تمامی قندهای ساده که در غذاهای فراروی شده به وفور یافت می گردد باعث آسیب رساندن به کبد می شوند.
مکمل های گیاهی
بعضی از مکمل های گیاهی اگر با احتیاط و مشورت با متخصص مصرف نشوند ممکن است برای کبد مضر باشند.
نوشابه
نوشابه می تواند خطر توسعه بیماری های کبدی را افزایش دهد.
استامینوفن
مصرف زیاد این دارو به کبد اسیب وارد می نماید.
چربی های ترانس
چربی های ترانس برای کبد مضر هستند.

12 غذای مفید برای پاکسازی کبد

خوب حالا که اهمیت کبد را می دانید بهتر است با غذاهایی آشنا شوید که برای کبد مفید هستند.
بادام
همانطور که می دانید این ماده منبع غنی از ویتامین E است می تواند در برابر بیماری کبد چرب از بدن محافظت کند. بادام و سایر آجیل ها برای سلامت قلب نیز مفیدند.
موز
موز سرشار از پتاسیم است و همین امر باعث می گردد در بیشتر رژیم های غذایی گنجانده گردد. موز به هضم یاری می نماید و به کبد یاری می نماید سموم را از بدن حذف کند.
بلوبری
بلوبری حاوی مواد مغذی(پلی فنول) است که در برابر بیماری کبدی از بدن محافظت می نماید. سایر مواد غذایی که پلی فنول دارند شامل شکلات تلخ، زیتون و آلو هستند.
کلم بروکلی
کلم بروکلی نیز مزایای زیادی برای بدن دارد. این سبزی یکی از موارد خوب برای کبد محسوب می گردد.
قهوه
مزایای قهوه اغلب مورد بحث قرار می گیرد. مطالعات اجرا شده نشان می دهد دو الی سه پیمانه از قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کمتر کند.
چای سبز
چای سبز سرشار از کاتچین است و می تواند از سرطان های مختلفی همانند سرطان کبد پیشگیری کند. البته باید مد نظرتان باشد که مصرف بی رویه چای سبز ممکن است برای کبد مضر باشد.
گیاهان
گیاهان و ادویه های مختلفی می توانند برای کبد مفید باشند. دارچین، زیره سبز، پودر کاری، ارگانو، رزماری و مریم گلی برای سلامت کبد عالی هستند.
جوی دوسر
جوی دوسر حاوی فیبر است و همین امر باعث می گردد بیشتر سیر شوید. تحقیقات نشان می دهد این ماده به کاهش وزن یاری می نماید و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.
سبزیجات خام
خوردن سبزیجات خامی همانند چغندر، کلک بروکسل، هویج، گل کلم، خیار و سبزیجاتی با برگ سبز برای سلامت کبد مفید است.
اسفناج
اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان هاست و به کارکرد بهتر کبد یاری می نماید.
سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین یکی از موادی است که پتاسیم خوبی دارد. در حقیقت، یک عدد سیب زمینی شیرین میانه 700 میلی گرم پتاسیم دارد. بعلاوه این ماده سرشار از فیبر است.
آب
هیچ لیستی بدون وجود آب کامل نخواهد بود. آب یک ماده عالی برای کبد است. این ماده علاوه بر اینکه به کبد یاری می نماید سموم را دفع نماید، شما را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون

به "کبد خود را با این مواد غذایی پاکسازی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کبد خود را با این مواد غذایی پاکسازی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید