9 درصد هزینه های بهداشتی کشور صرف دیابت می گردد

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، باقر لاریجانی با بیان اینکه راه اندازی کلینیک های تخصصی دیابت توسط کارگروه ملی دیابت در حال پیگیری است، گفت: بیماری دیابت عامل بسیاری از ناتوانی ها در سطح جامعه است و راه اندازی این کلینیک ها در دانشگاه های علوم پزشکی می تواند نقش چشمگیری در کنترل این بیماری و عوارض آن داشته باشد.

9 درصد هزینه های بهداشتی کشور صرف دیابت می گردد

وی با اشاره به راه اندازی کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و همکاری های اجرا شده در قالب این کمیته در سطح وزارت بهداشت و همچنین سایر نهادهای مرتبط، اضافه نمود: سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور تدوین گردیده و در حال حاضر برنامه مدونی در کشور برای پیشگیری از این بیماری ها وجود دارد.

لاریجانی با اشاره به اهداف این سند، گقت: ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی یکی از اهداف این سند است که در کارگروه دیابت در دست پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت باید جدی گرفته گردد گفت: بیماریهای غیرواگیر باعث 80 درصد مرگ و 53 درصد بار بیماری ها در دنیا هستند و در این بین، دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در دنیاست. به طوری که در سال 2017، 4 میلیون نفر بر اثر دیابت در دنیا جان خود را از دست داده اند.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: روند ابتلای افراد به دیابت در دنیا رو به افزایش است. در سال 2017 حدود 450 میلیون بیمار دیابتی در دنیا داشتیم و تخمین زده گردیده که در سال 2045 حدود 630 میلیون بیمار دیابتی در دنیا خواهیم داشت.

وی از هزینه های بالای بیماری دیابت در نقاط مختلف دنیا سخن گفت و اضافه نمود: حدود 9 درصد از هزینه های بهداشتی در ایران صرف بیماری دیابت می گردد.

لاریجانی با بیان اینکه کارگروه ملی دیابت در ذیل کمیته ملی بیماری های غیرواگیر تشکیل گردیده است گفت: این کارگروه برنامه های ویژه ای را برای کنترل بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن در کشور پیگیری می نماید.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر تدوین چارچوب ملی ارایه خدمت در بیماری دیابت را یکی از اقدامات این کارگروه ذکر کرد و گفت: برنامه ریزی برای آموزش های عمومی و تخصصی در زمینه دیابت، راه اندازی نظام ثبت دیابت و پیگیری برای گسترش راه اندازی کلینیک های ویژه دیابت از برنامه هایی است که توسط این کارگروه انجام گردیده است.

وی از عوارض بیماری دیابت و اثرات آن بر سلامت افراد سخن گفت و گفت: در چارچوب ملی خدمات دیابت علاوه بر جلوگیری از افزایش شیوع این بیماری، هدف این است که خدمات مناسبی به افراد مبتلا ارائه و از عوارض این بیماری جلوگیری گردد.

لاریجانی ادامه داد: راه اندازی کلینیک های ویژه دیابت برنامه ای است که می تواند ضمن کنترل این بیماری، خدمات مناسبی به بیماران ارائه نماید.

وی از انجام مطالعات پشتیبان در سطح ملی درخصوص بیماری های غیرواگیر، از جمله دیابت سخن گفت و گفت: بر اساس مطالعه STEPS که با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا شده احتیاج استان های مختلف کشور به کلینیک های ویژه دیابت و همچنین ملزومات و زیرساخت های لازم برای راه اندازی این کلینیک ها محاسبه گردیده است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر نظارت، ثبت دیابت، پوشش بیمه، کیفیت مراقبت،پوشش درمان و مقابله با افزایش شیوع دیابت را از اهداف راه اندازی کلینیک های تخصصی دیابت ذکر کرد و گفت: بدون شک راه اندازی این کلینیک ها در کشور می تواند نقش بسزایی در کنترل بیماری دیابت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بزودی آیین نامه راه اندازی این کلینیک ها به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ می گردد گفت: مناطق آمایشی می توانند نقش چشمگیری در توسعه کلینیک های ویژه دیابت و راه اندازی آن در دانشگاه های منطقه داشته باشند.

لاریجانی اضافه نمود: اطلاعات جامعی درخصوص بیماری دیابت در اختیار مدیران استانی قرار گرفته و امیدواریم مسئولین دانشگاه ها با جلب همکاری سایر نهادها در استان بتوانند در راه اندازی کلینیک های ویژه دیابت و برنامه ریزی برای کنترل این بیماری مشارکت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "9 درصد هزینه های بهداشتی کشور صرف دیابت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 درصد هزینه های بهداشتی کشور صرف دیابت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید