توس شاهد تحولی شگرف خواهد بود

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به تازگی تفاهم­نامه ­ای با شهرداری برای احیای توس مبادله­ شد، به استثنای برج و بارو و تاسیسات آرامگاه فردوسی، با اجرای طرح 30 هکتاری، تحول شگرفی را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

توس شاهد تحولی شگرف خواهد بود

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر با اشاره به ضرورت احیای توس گفت: منطقه تاریخی توس پیشینه تاریخی ایران است ودر کاوش های باستان شناسی دهانه کشف رود ، 36 دست افزار پیدا شده که قدمت تمدنی ایران را به 800 هزار سال پیش می رساند این صندلی توس را نه تنها در ایران بلکه در دنیا شاخص می نماید و مطالعات نشان می دهد توس خواستگاه تمدن بشری است.

او ادامه داد: کوشش می کنیم شکوه و عظمت تاریخی که این منطقه دارد را به آن بازگردانیم.

مکرمی فر با بیان این که در قبال عظمت تاریخی توس و سرمایه فرهنگی فردوسی وظیفه ای مهمی برعهده همه مسئولان است، اظهار کرد: عهد بسته ایم که برای احیای توس با همگان همگام شویم و طی یک سال اخیر نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده ایم.

او با اشاره حمایت های شورای شهر و شهرداری برای بازپیرایی جلوخان آرمگاه فردوسی گفت: شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم با توجه به هدف گذاری که داشته است کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس را تشکیل داده و توجه ویژه ای هم به عمران و آبادانی توس دارد، همچنین شهرداران مشهد طی این دوره از دلسوزان و دغدغه مندان برای توس و فردوسی بوده اند و حمایتهای بی دریغی را برای اجرای طرح بازپیرایی آرامگاه فردوسی داشته اند.

حمایت همه جانبه معاون رئیس جمهور از احیای توس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به نقش مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در اجرای طرح ها و پروژه های بازپیرایی و احیای در توس گفت: دکتر مونسان اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته و در سفر دولت به مشهد اختصاص 12 میلیارد تومان تا سال 1400 به تصویب رسید و هم چنین با حضور در مشهد و رونمایی از طرح بازپیرایی جلوخان از این طرح تا مراحل تصویب و اجرا حمایت کرد.

مکرمی فر ادامه داد: هم چنین دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در فرآیند تصویب طرح های بازپیرایی جلوخان، طرح احیای برج و بارو همراهی تمام و کمال را داشت و تاکنون چندین نوبت بازدید از طرح های احیای توس انجام داده است.

او با بیان این شهر تاریخی توس و مجموعه فردوسی جرو 55 اثری است که در فهرست موقت ثبت دنیای واقع شده است، اظهار کرد: اجرای این پروژه ، زمینه ثبت دنیای توس و آرامگاه فردوسی را تسهیل می نماید.

مکرمی فر گفت: ساماندهی جلوخان و پردیس، نظارت و کنترل برداشت های معاون شن و ماسه محدوده توس و دکل های برق فشار قوی در منظر آرامگاه ، ساماندهی نماهای روستاهای مشرف و احیای برج باروی توس از جمله عواملی است که با انجام آن ها شرایط برای ثبت دنیای توس تسهیل می گردد.

او ادامه داد: پروژه بازپیرایی جلوخان در مساحت حدود 7 هکتار سال گذشته از محل اعتبارات شهرداری مشهد شروع شد و فاز اول این پروژه که حدود دو سوم مساحت جلوخان را شامل می گردد هم زمان با روزبزرگداشت فردوسی بهره برداری خواهد شد.

مکرمی فراظهار کرد: در سمت چپ و راست کنار جلوخوان جهتهای سواره با بکارگیری ماشینها برقی پیش بینی شده و جهت میانی به عنوان محور اصلی جلوخان و راه پیاده برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بعد از جلوخان نیز پردیسی به مساحت بیش از 30 هکتار واقع شده است که بخشهای تاریخی و فرهنگی در آن واقع هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: رویکرد در جلوخان غیرانتفاعی و در پردیس انتفاعی است. بخشهای تاریخی و فرهنگی آن نیز احصاء و احیاء خواهند شد و فضاهایی مانند کافی شاپ، رستوران، کتابخانه، کافه کتاب و سایر خدمات برپا می شوند تا جهتی برای رسیدن به آرامگاه فردوسی باشد.

شهر تاریخی توس واقع در 25 کیلومتری شمال مشهد با 360 هکتار مساحت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هجری قمری برابر با 319 خورشیدی(940 میلادی) در روستای پاژ منطقه توس در خراسان دیده به دنیا گگردد. وی سال 411 هجری قمری چشم از دنیا فروبست و در روستا محل سکونتش که امروز در فاصله 30 کیلومتری شمال مشهد واقع است به خاک سپرده شد.

پدر فردوسی از دهقانان توس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت و در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش به دست می آورد،به کسی محتاج نبود اما به تدریج آن اموال را از دست داد و به تهیدستی گرفتار شد. وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان علاقه مند شد و به تاریخ و اطلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید. همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر انداخت تا شاهنامه را به نظم در آورد و چنان که از گفته خود او بر می آید، مدتها در جستجوی این کتاب بوده و پس از یافتن نسخه اصلی داستانهای شاهنامه نزدیک به 30 سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرد.

فردوسی در سال 370 یا 371 هجری به نظم در آوردن شاهنامه را شروع کرد

منبع: میراث آریا

به "توس شاهد تحولی شگرف خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توس شاهد تحولی شگرف خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید