خرید خانه نیما یوشیج در تجریش توسط شهرداری تهران

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، خرید خانه نیما یوشیج

پس از سال ها مذاکره و احتمالات فراوان، بالاخره خانه نیما یوشیج توسط شهرداری تهران خریداری شد. این خانه تاریخی که از لحاظ ارزش فرهنگی و تاریخی در صندلی بالایی قرار می گیرد، برای مدت ها به حال خود رها شده بوده و حتی در خطر تخریب و یا حتی تغییر کاربری به یک سمت و سوی دیگر نیز بوده است. این خانه که بالاخره توسط شهرداری تهران خریداری شد، به زودی شاهد تغییرات بسیاری در خود خواهد بود. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، خبر خرید خانه نیما یوشیج توسط شهرداری تهران را مورد آنالیز قرار دهیم.

خرید خانه نیما یوشیج در تجریش توسط شهرداری تهران

خرید خانه نیما یوشیج توسط شهرداری تهران

توضیح کامل خبر خرید خانه نیما یوشیج

19 سال پیش یعنی در سال 1380 بود که اولین مذاکرات مسئولین میراث فرهنگی استان تهران با صاحب خانه سابق شاعر بزرگ معاصر یعنی نیما یوشیج در خیابان دزاشیب تهران شروع شد اما متاسفانه برای سال ها این مذاکرات به نتیجه ای نیانجامیده بود تا این که بالاخره خبر خرید خانه نیما یوشیج توسط شهرداری تهران از خبرگزاری های معتبر داخلی منتشر شد. به گفته آقای سید حمید موسوی که سمت شهردار منطقه یک تهران را دارند، پس از توافق نهایی با مالکان خانه نیما یوشیج گفت: بالاخره توانستیم تا در دوره جدید مذاکرات و برگزاری جلسات مختلف با مالکان این خانه تاریخی، سمت و سوی مذاکرات را به سمتی پیش ببریم که منجر به امضای قرارداد خرید این خانه ارزشمند به مبلغ 135 میلیارد ریال که برابر با 13 میلیارد و 500 میلیون تومان است، گردد.

بر طبق گفته های آقای موسوی، پس از طی مراحل و تشریفات قانونی و اداری برای انتقال سند این ملک در حال حاضر در حال اجرا است و تا نیمه خرداد ماه همین سال جاری به صورت کاملا قانونی این بنا در اختیار شهرداری خواهد بود. آقای موسوی در انتهای اعلام جزئیات خبر خرید خانه نیما یوشیج توسط شهرداری تهران همچنین اضافه کردند که:

در طی این مدتی که کارهای انتقال قانونی در حال اجرا است، کارهای مطالعاتی نیز برای بازسازی و احیا این خانه انجام خواهد شد تا به محض به نام خوردن قطعی سند این ملک، عملیات اجرایی مرمت این بنا شروع گردد تا در سریع ترین زمان ممکن؛ درب های این خانه برای بازدید به روی شهروندان و علاقه مندان باز گردد.

خانه نیما یوشیج در تهران

به مناسبت خرید خانه نیما یوشیج باید درباره آن توضیحاتی بدهیم. ممکن است هنگامی که از خانه نیما یوشیج گفته می گردد شما به یاد خانه این شاعر افسانه ای و معاصر در دهکده یوش در استان مازندران و شمال کشور بیفتید. اما خانه دیگری در شهر تهران و در محله تجریش و خیابان دزاشیب وجود دارد که متعلق به این شاعر عالی قدر است. خانه نیما یوشیج در منطقه شمیران تهران و به آدرس کامل پستی خیابان تجریش، خیابان دزاشیب خیابان رمضانی (کوچه رهبری) نهاده شده است. این خانه قبلا در فهرست آثار ملی ایران بوده است اما در سال 1396 از این فهرست خارج شده است.

این خانه در سال 1327 ساخته شده و دارای زیر بنایی به مساحت 180 مترمربع و عرصه مفیدی برابر با 680 مترمربع بوده است. منزل نیما یوشیج با معماری متداول منطقه شمیرانات و به همراه سقف شیروانی ساخته شده است. ایوان خانه یوشیج در تهران دارای 8 ستون دایره ای شکل و 4 اتاق تو در تو است و یک اتاق جداگانه که اتاق شخصی نیما یوشیج بوده است و در حیاط آن تعدادی درخت کهنسال وجود دارد، نیز موجود می باشد.

در پی سعی به تخریب این بنا توسط مالکین قبلی خانه در سال 1380 و پیگیری زنده یاد دکتر سیمین دانشور که سال ها در نزدیکی خانه نیما یوشیج زندگی می نمود، این مکان با شماره 4603 در فهرست آثار ملی ایران نهاده شد. اما در ادامه مالک خانه نیما برای بهره برداری خارج از ضوابط با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، اعلام داشتند که هیچ سند و مدرکی در مورد این که این خانه متعلق به شخص نیما یوشیج است، وجود ندارد و خواهان خروج این خانه از فهرست آثار ملی کشور شده بوده اند.

داستان ساخت و خرید خانه نیما یوشیج

بهتر است در ادامه به داستان خرید زیمن و ساخت این خانه توسط نیما یوشیج بپردازیم. نیما یوشیج قطعه زمینی را در زمین های انتهای کوچه فردوسی تجریش که خریده بود، ساخت و تا انتها عمر در این خانه کوچک که خودش ساخته بود و حتی در اوایل از برق و آب لوله کشی هم محروم بود، زندگی می کرد. در این خانه، نیما علاوه بر همه این محرومیت ها، مشکل دیگری نیز داشت که معمولا از آن گلایه می کرد! شخصی که زمین خانه او را به او فروخته بود، برای آن قسمت خروجی در نظر نگرفته بود و هر طرف که درب خانه را می گذاشتند، با یکی از خانه ها و یا زمین های اطراف تداخل پیدا می کرد و به کوچه و یا معبری عمومی باز نمی شد.

البته بعدا زنده یاد سیمین دانشور و جلال آل احمد در همسایگی او زمینی خریده و خانه سازی کردند و با یاری دیگر همسایه ها، برای این مشکل راه حلی پیدا کردند. خانه تجریش نیما یوشیج برخلاف دیگر منازل قبلی نیما، اتاق پذیرایی و اتاق کارش را با هم یک جا داشت و هر کس که پیش او می رفت، در همان اتاق او را می پذیرفت و در مین دست نوشته ها و اسناد گوناگونش دیگران را به حضور می پذیرفت.

در انتهای خبر خرید خانه نیما یوشیج توسط شهرداری تهران خاطر نشان می شویم که؛ پس از عملیات بازسازی این خانه تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی تهران تبدیل خواهد شد.

منبع: الی گشت

به "خرید خانه نیما یوشیج در تجریش توسط شهرداری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید خانه نیما یوشیج در تجریش توسط شهرداری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید