دوره مدرک به سر رسید، صنعت آدم ماهر می خواهد!

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، نتایج یک آنالیز نشان می دهد 48 درصد شرکتهایی که تا به امروز اقدام به جذب نیرو از دانشگاه ننموده اند، عدم آشنایی با فرایند جذب نیرو به وسیله دانشگاه را دلیل این امر عنوان نموده اند.

دوره مدرک به سر رسید، صنعت آدم ماهر می خواهد!

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، پیوند فعالیت های آموزشی و پژوهشی با بخش صنعت برای تربیت و پرورش نیروهای ماهر و خلاق و آشنا با فرهنگ کار از دیرباز مورد توجه بوده است. ارتباط دانشگاهیان و صنایع به این دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند در نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی اثرگذار باشد و نرخ بیکاری را تاحد زیادی کاهش دهد.

از نگاه بعضی کارآفرینان و کارشناسان در حالی که دانشگاهها صنعت را مطابق با دانش روز جهان نمی دانند و خود را به عنوان مسئول آموزش معرفی می نمایند، بخش صنعت نیز از توانمندسازی دانشجویان توسط دانشگاهها برای مشاغل موجود در صنعت مطمئن نیست و سیستم آموزش دانشگاهها را متناسب با احتیاج خود نمی داند.

بخش صنعت دنبال ایده افراد ماهر است نه مدرک آنها

به زعم کارشناسان یکی از علل بالا بودن تعداد بیکاران در کشور این است که دانش آموختگان به دلیل دوری دانشگاه و صنعت از هم، مهارت و تجربه کاری لازم را ندارند چون بخش صنعت به دنبال افراد دارای مدرک نیست و درصدد جذب نیروهای متخصص و ماهر است که بتوانند ایده های خود را به محصول یا خدمت تبدیل نمایند.

رضا باجولوند ـ معاون پژوهش ، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در حوزه صنعت، به وبلاگ پر زرق و برق، می گوید: در همه جهان ارتباط صنعت با آموزشهای آن دو طرفه است.آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه ای با صنعت در ارتباط است و مشارکت صنایع، پایه اصلی مهارت آموزی به شمار می رود.

او می گوید: افرادی که دارای مهارت هستند اشتغال پذیری بیشتری نسبت به افراد فاقد مهارت دارند ولی آنچه مهم است آموزشهای مهارتی باید مبتنی بر تقاضای بازار کار باشد که برای تحقق این امر ضروری است پیوند بین صنعت و مراکز دانشگاهی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای به وجود آید همچنان که در کشورهای دیگر با ورود یک تکنولوژی به چرخه صنعت، ابتدا آموزش کاربران در دستور کار قرار می گیرد و این امر اهمیت آموزش به مهارت آموختگان را نشان می دهد.

دلیل شرکتها برای عدم جذب نیرو از دانشگاه

اخیرا یک سامانه معرفی فرصتهای شغلی در ارزیابی خود اعلام نموده که در بازار کار ایران احتیاج شرکتها برای تعامل با دانشگاهها در چهار حوزه طبقه بندی می گردد به این نحو که 43 درصد شرکتها به دنبال جذب نیروی تازه فارغ التحصیل، 22 درصد به دنبال جذب کارآموز، 15 درصد به دنبال تعریف پروژه های تحقیقاتی و تخصصی و 12 درصد به دنبال برگزاری رویداد و تورهای شرکتی برای دانشجویان هستند.

نکته جالبی که این سامانه در آنالیز خود به آن دست یافته این است که از بین شرکتهایی که تا به امروز اقدام به جذب نیرو از دانشگاه ننموده اند 48 درصد علت را عدم آشنایی با فرایند جذب نیرو به وسیله دانشگاه دانسته و ادعا نموده اند که فرایند جذب نیرو به وسیله دانشگاه تعریف شده نیست،30 درصد اعلام نموده اند احتیاجی به جذب دانشجو و تازه فارغ التحصیل نداشته اند و 20 درصد هم به جذب نیرو به وسیله دانشگاه امیدی نداشته اند.

در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته نیمی از فرایند آموزش دانشگاهها در بخش صنعت اتفاق می افتد که همین امر باعث می گردد دانشجویان در هنگام تحصیل، زمان مفید خود را به فراگیری حرفه ای در عرصه صنعت سپری نمایند و ماحصل آن تربیت نیروهایی کارآزموده و با مهارت است که به راحتی جذب بازار کار می شوند.

پیوند صنعت و دانشگاه موجب اشتغالزایی دانش آموختگان

از نگاه کارشناسان، دانشگاه و صنعت مکمل یکدیگر درحوزه اشتغال به شمار می فرایند و تعامل و پیوند میان صنایع و دانشگاهها به اشتغالزایی فارغ التحصیلان منجر می گردد.

در سالهای گذشته طرح های مختلفی در راستای برقراری پیوند میان صنعت و دانشگاه و مهارت آموزی دانش آموختگان به اجرا درآمده است که طرح کارورزی،کارآموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و آشنایی با محیط واقعی کار از جمله آنها است.اجرای طرح کارورزی، بهترین فرصت برای کارورزان است تا دوره آموزشی شغل مورد نظر خود را ببینند و کارفرمایان هم نیروی کار مورجهانز خود را از این طریق جذب نمایند.بعد از اتمام دوره کارورزی، درصورتی که کارورز واحد پذیرنده تمایل به ادامه فعالیت داشته باشد، دولت به جای کارفرمای بنگاه مالی به مدت دو سال سهم بیمه فرد را پرداخت می نماید.

اجرای طرح کارورزی، بهترین فرصت برای کارورزان است تا دوره آموزشی شغل مورد نظر خود را ببینند و کارفرمایان هم نیروی کار مورجهانز خود را از این طریق جذب نمایند.

طرح کارورزی یکی از برنامه های دولت در راستای فراوری و اشتغال و زیرمجموعه طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) است که درصدد برقراری پیوند بین محیط علمی و عملی یا به تعبیری دیگر بین دانش دانشگاهی و تجربه عملی در محیط کار است.کارشناسان از طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان طرحی موثر در توسعه اشتغال همراه با مهارت آموزی نام می برند که زمینه آشنایی افراد با محیط کار و جذب آنها در شرکت های مالی را فراهم می نماید.

وزارت کار اخیرا از اجرای طرح یارانه دستمزد به عنوان یکی از برنامه ها و سیاستهای خود در حوزه اشتغال اطلاع داد.به موجب این طرح به کارآفرینان و کارفرمایانی که از فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای خود استفاده نمایند 30 درصد یارانه دستمزد تعلق می گیرد تا هزینه های اشتغال آنها کاهش یابد.

یارانه دستمزد، وجهی است که توسط دولت به موجب این شیوه نامه به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر 35 سال به کارفرما پرداخت و منابع این طرح از محل منابع پیش بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمکهای مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها تامین می گردد.

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، بر اساس آمارها 45 درصد مراجعه نمایندگان به مراکز آموزش فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که از میان آنها 60 درصد جذب بازار کار می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دوره مدرک به سر رسید، صنعت آدم ماهر می خواهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره مدرک به سر رسید، صنعت آدم ماهر می خواهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید