ایران صادرکننده بنزین شده است! ، مشکل بنزین، توزیع آن است

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، رویترز ادعا نموده بود که ایران در این دوره تحریم ها توانسته است به صادرکننده بنزین تبدیل گردد و این در حالی است که تا پیش از این کشور، جزو واردکنندگان سوخت بوده است. محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره توضیخ می دهد: با اتمام کار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اکنون ایران تبدیل به یکی از صادرکنندگان بنزین شده است.

ایران صادرکننده بنزین شده است! ، مشکل بنزین، توزیع آن است

خطیبی ادامه می دهد: در تحریم های قبلی ما واردنماینده بنزین بوده ایم و مجبور بودیم با سختی های زیادی بنزین وارد کنیم اما در حال حاضر ما از صادرنمایندگان بنزین هستیم.

آمارهای گمرک ایران در سال 98 نشان می داد که صادرات بنزین کشور به بیش از 7.8 میلیون تن رسیده بود که معادل صادرات روزانه 180 هزار بشکه است و به نظر می رسد صادرات بنزین از صادرات نفت هم پیشی گرفته بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم در همان سال اذعان نموده بود: ایران عظیم تر ین صادرنماینده بنزین در منطقه است و با این حجم از فروش و صادرات، معامله ای نبوده که پولی از دولت ضایع شده باشد.

خطیبی شرح می دهد: با کوشش های صورت گرفته در قرارگاه خاتم الانبیا، کار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به اتمام رسید و با اتمام این پالایشگاه، بنزین فراوری شده در کشور افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

احتیاج داخلی بنزین تامین شده

نماینده سابق ایران در اوپک، می افزاید: در حال حاضر احتیاجهای داخلی بنزین تامین شده است و ما در کشور مازاد بنزین هم داریم که می توانیم آن را صادر کنیم.

رویترز در گزارش خود مدعی شده بود ایران که واردنماینده بنزین بود، به صادرنماینده آن تبدیل گردد و با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی، منبع درآمدی خود را تغییر داده است.

خطیبی تصریح می نماید: ما فراوری بنزین را افزایش دادیم تا تحریم نمایندگان نتوانند فشار بیشتری به کشور وارد نمایند. هنگامی که پالایشگاه خلیج فارس وارد مدار شد، فراوری بنزین کشور هم به حد مطلوبی رسید و به ما امکان صادرات داد.

او بعلاوه کمبود بنزین در بعضی از صندلی ها با توجه به وجود مازاد سوخت را این گونه توجیه می نماید: کمبود سوخت در بعضی از صندلی ها مشکل عملیاتی است. پالایشگاه های ما در مکان های مشخصی قرار دارند و بنزین فراوریی این پالایشگاه ها باید در سراسر کشور توزیع گردد. ممکن است ناوگان توزیع دچار مشکلاتی گردد که ربطی به کمبود بنزین ندارد.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش ماجرای بنزین 11 هزار تومانی چیست؟ را هم بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "ایران صادرکننده بنزین شده است! ، مشکل بنزین، توزیع آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران صادرکننده بنزین شده است! ، مشکل بنزین، توزیع آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید