جویندگان طلای کثیف نمونه شدند

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، سارا جعفرزاده-خبرنگار: مدیریت شهری بر موضوع تفکیک پسماند از مبدأ و اهمیت آن بسیار تأکید دارد و در این زمینه تمام همت و کوشش خود را به کار گرفته تا این هدف را به سرمنزل مقصود برساند.

جویندگان طلای کثیف نمونه شدند

از آموزش های چهره به چهره در مدارس و اماکن تجاری گرفته تا تحویل کیسه های پارچه ای در نانوایی ها و در منازل شهروندان همه از اقدامات مثبت سازمان مدیریت پسماند است که تاکنون نتایج مطلوبی داشته. شهرداری منطقه 13 هم با تأکید و تکیه بر شعار تفکیک پسماند از مبدأ کوشش های بسیاری نموده و تا سال گذشته از سوی شهرداری تهران به عنوان منطقه نمونه در زمینه تفکیک پسماند انتخاب شده است. از همین رو به بهانه ساخت سوله بازیافت و خط پردازش پسماند خشک به این مجموعه سرزدیم تا از نزدیک با این مکان آشنا شویم.

مدیریت پسماند شهرداری منطقه 13 یک سوله بازیافت پسماند تر دارد و به تازگی سوله بازیافت پسماند خشک و خط پردازش آن را هم به بهره برداری رسانده است. این سوله با هزار و 152 مترمربع مساحت، در محدوده بزرگراه شهید دوران در محیط اداره مدیریت پسماند ساخته شده و ورود به آنجا آداب خاصی دارد. به محض ورودمان متوجه 2 سوله می شویم که یکی در سمت راست با عنوان سوله تفکیک زباله تر و دیگری اداره در سمت چپ با عنوان سوله تفکیک پسماند خشک قرار گرفته است. ابتدا وارد سوله تفکیک پسماند خشک می شویم. مساحت این سوله هزار و صد و پنجاه و دو مترمربع است. غلامرضا مختاری رئیس اداره پسماند شهرداری منطقه 13 دراین باره می گوید: قبل از بهره برداری از این سوله، تفکیک پسماند در محیط باز در اداره مدیریت پسماند انجام می شد که مسائل خاص خود از جمله نبود وسیله سرمایش و گرمایش، انتشار بوی نامطبوع و... را به همراه داشت.

  • استفاده از دستگاه های مدرن

وجود دستگاه های عظیم الجثه بیش از هر چیز در این سوله نظر ما را به خود جلب می نماید. دستگاه هایی که مطابق با تکنولوژی روز تفکیک پسماند، تعبیه شده اند. مختاری دراین باره می گوید: برای تفکیک پسماند دستگاه کمپوست ساز، پرس کارتن و... در اینجا قرار داده ایم. از طریق دستگاه کمپوست ساز از زباله های تر کود تهیه می کنیم و کود حاصل را در اختیار پیمانکاران فضای سبز قرار می دهیم. در بخشی از این سوله مکانی به تفکیک نان خشک، شیشه، کاغذ و... اختصاص دارد که هرکدام از این پسماندها به صورت جداگانه با یک دیوار پیش ساخته از هم تفکیک شده که پس از خاتمه جداسازی هر دسته از پسماندها مانند شیشه به کارخانه های مختلف انتقال داده می گردد. در قسمت ورودی این سوله هم دستگاه صنعتی بزرگی قرار داده که زباله های خشک از طریق خط پردازش به راحتی تفکیک می شوند. اکنون 32 کارگر در تفکیک زباله های تر و خشک این سوله بازیافت همکاری می نمایند.

  • راه اندازی نرم افزار بهماند

مدتی است صحبت از نرم افزارهای جمع آوری پسماند خشک یا همان بهماند به میان آمده است و منطقه 13 هم قرار است در این زمینه اقداماتی انجام دهد تا این نرم افزار میان شهروندان منطقه 13 هم کارایی داشته باشد. رئیس اداره پسماند شهرداری منطقه 13 دراین باره می گوید: کارایی این نرم افزار به گونه ای است که پس از نصب آن برروی گوشی تلفن همراه یک کد کاربری به شهروند داده می گردد و هنگامی که شهروند اعلام کند که پسماند خشک دارد، با معین زمان مناسب از سوی شهروندان این پسماند توسط نیروهای نرم افزار جمع آوری می گردد. این میان منطقه ما 13 غرفه بازیافت دارد که با توجه به اینکه این منطقه، 13 محله دارد، از لحاظ تعداد غرفه های بازیافت از وضعیت خوبی برخوردار است. حدود 13 درصد میزان تفکیک زباله خشک در این منطقه روزانه است یعنی حدود 50 تن زباله خشک و میزان تفکیک زباله تر 8 درصد که حدود 105 تن می گردد.

محل جداسازی تفکیک پت و پلاستیک

کارگران خط جداسازی زباله های تر

فشرده سازی کارتن ها برای انتقال به کارخانه ها

تخلیه پسماندهای جمع آوری شده از غرفه های بازیافت

کارگران مشغول جداسازی انواع پلاستیک از میان زباله ها

منبع: همشهری آنلاین

به "جویندگان طلای کثیف نمونه شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جویندگان طلای کثیف نمونه شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید