وقتی دیگر نمی توان خانوادگی به سینما رفت، ورود بچه ها و نوجوانان به سینما ها ممنوع

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، کافی است سری به سامانه فروش آنلاین سینمای ایران بزنید، تماشای اکثریت غریب به اتفاق آثار برای افراد زیر 15 سال توصیه نمیشود و این مسئله به معنای دور شدن بیشتر خانواده ها از سالن های سینما خواهد بود.

وقتی دیگر نمی توان خانوادگی به سینما رفت، ورود بچه ها و نوجوانان به سینما ها ممنوع

به گزارش خبرنگار فرهنگی وبلاگ پر زرق و برق، سینمای ما معمولا برای رده های سنی پایین که بچه ها هستند و بعدتر برای دورهمی خانواده ها، برنامه خاص و مدونی ندارد؛ هرچند همه ساله در مقام اسم و رسم رویدادی مثل جشنواره کودک و نوجوان را داریم که البته فراوریاتش همگی سفارشی است، یعنی بنیاد سینمایی فارابی پول می دهد و فیلمساز نیز برای بنیاد که متولی همین رویداد است، فیلم می سازد. بعد هم که رقابتی داده می شوند و جایزه ای هم می گیرند. هرچند شاید رنگ پرده اکران عمومی سینما را ببینند و شاید نبینند!

گرچه هر از گاهی ممکن است یکی دو تا فیلم برای بچه ها روی پرده بیایند، و از قضا حسابی نیز فروش می نمایند، چون مخاطب گرسنه اش را اتفاقا بسیار دارد؛ مخاطبی که جنس و حالش با سینمای بزرگسال متفاوت است، همان مخاطبی که باید برایش محتوای مناسب خودش را درست و بامزه ساخت تا بنشیند و حسابی هم کیف کند.

از ماجرای قحطی فیلم های مختص بچه ها که بگذریم، چه بسا بار ها دیده ایم که همین گروه سنی به مراتب به همراه خانواده ها، وارد سالن های سینما شده اند، اما به دلیل عدم اطلاع رسانی یا نبود فیلم مناسب، فیلم هایی به خوردشان داده می شود که لااقل متناسب حال و روحیه آنان نیست. سینمای جهان این قضیه را عمدتا با برچسب درجه بندی سنی مدیریت می نماید که خب، ساز و کار مدیریت و کارشناسی شده ای را می طلبد که به خروجی اش هم فکر شده است.

همین رویه نیز چندی پیش در سینمای ما برقرار شد که به دلایلی مثل عدم رویه قانونی درپیش گرفته، نهایتا دیوان عدالت اداری رای بر ابطال اجرای آن داد. با ذکر این نکته که نظام درجه بندی سنی سینما، هدایت است برای مخاطب و علی القاعده خانواده ها، که در تشخیص فیلم ها مطابق با روحیه و روان کودک و نوجوان، مداقه بیشتری داشته باشند والّا این رده بندی آنچنان به خوب و بد بودن محتوای یک فیلم برنمی شود.

وجود صحنه های جنسی، خشونت، مواد مخدر، مسائل خانوادگی، داستان های ترسناک و ... می تواند دلیلی باشد بر نظام درجه بندی سنی برای تماشای فیلم ها؛ همچنان که تلویزیون خودمان نیز در چندوقت اخیر و حتی قبل از پخش سکانس های حساس، این را به مخاطب هشدار می دهد. اما وجود این صحنه ها در فراوریات تلویزیونی شاید به یک درصد هم نرسد؛ کاملا برخلاف سینمای ما!

ادعای این حرف نیز برچسبی است که بر اکثریت فیلم های فعلی درحال اکران زده شده و نکته جالب اینکه تمام فیلم های سرگروه سینما ها به مخاطب کودک و نوجوان این تذکر را می دهند که این فیلم برای افراد زیر 15 سال مناسب نیست. کافی است سری به سامانه فروش آنلاین سینمای ایران بزنید! فیلم ها همگی با این درجه بندی همراه هستند به جز فیلم رسول صدرعاملی که اتفاقا، مخاطب سن پایین به دلیل یک سری روابط غیرمعمول و صحنه های بازتاب دهنده روانی باید از تماشایش دوری کند.

پس حتی در انتخاب فیلم ها برای قرار دریافت در این سیکل، شاهد یک بام و دو هوای تصمیم گیرندگان قبلی بوده ایم. نکته مهمتر متوجه دست خالی سینمای ما در فراوری یک فیلم استاندارد برای گروه های خاص است؛ خاص یعنی کودک و نوجوان که از مهمترین تفریحاتش فیلم و انیمیشن و ... است که سینمای ما دستش برای این ها نیز کاملا بسته است.

سوال جدی همین جاست که چرا همه فراوریات سینمای ما اعم از طنز و درام یا دارای محتوا با شوخی های ساختارشکن اند، که از خانواده گرفته تا کودک و نوجوان از دیدنش خجالت می کشد، یا فیلم هایی هستند که سوژه ملتهب و گاه پرداختی افراطی دارند که نباید برای همه به نمایش درآید؟

نه صرفا برای سینمای مختص کودک و نوجوان، اما آیا واقعا نمی شود سالی فقط چند فیلم خانوادگی هم ساخت و اکران کرد بطوری که خانواده ها را بدون ترس از دیدن بعضی صحنه های آن و موثر کردن حال و روان بچه ها، دور هم جمع کرد؟

درجه بندی سینما اتفاق مبارکی است اگر روال قانونی اش طی شود و دیگر اینکه کسانی که درباره اش تصمیم می گیرند، خُبره این کار باشند. اما قرار نیست سینمای ما جوری فیلم بسازد که همگی با علامت منع برای یک گروه سنی خاص، همراه باشد. این سینما به فیلم های برای خانواده و برای همه هم احتیاج دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "وقتی دیگر نمی توان خانوادگی به سینما رفت، ورود بچه ها و نوجوانان به سینما ها ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دیگر نمی توان خانوادگی به سینما رفت، ورود بچه ها و نوجوانان به سینما ها ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید