تحقق وعده افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از تحقق وعده افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی اطلاع داد.

تحقق وعده افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی

به گزارش خبرگزاری وبلاگ پر زرق و برق به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،آقای علیرضا پیمان پاک با بیان اینکه وزیر صمت افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در نیمه دوم سال جاری را وعده داده بود گفت: تحقق افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در انتهای آذر در حالی رخ داد که سه ماه تا سرانجام سال به جای مانده بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیش بینی ما این است که صادرات غیر نفتی تا سرانجام سال به 45 میلیارد دلار برسد البته این هدف سرانجامی ما نیست بلکه سال آینده نیز برنامه ریزی کردیم که پنج میلیارد دلار دیگر نیز به صادرات غیرنفتی کشور افزوده گردد و کل اندازه صادرات غیرنفتی به 50 میلیارد دلار برسد ضمن اینکه این اندازه هم متناسب با ظرفیت صادراتی کشور نیست و ما همچنان برای افزایش این حوزه از صادرات کوشش خواهیم کرد.

پیمان پاک، افزایش اندازه مشوق های صادراتی و افزایش تعداد رایزنان بازرگانی را از جمله اقدامات سازمان توسعه تجارت برای افزایش اندازه صادرات غیر نفتی برشمرد.

وی با اشاره به مرجوع شدن بعضی محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه ای گفت: زمانی سهم ما از بازار فلفل دلمه روسیه بسیار ناچیز بود، اما با کوشش های اجرا شده، سهم جدی تری از بازار روسیه به فلفل دلمه ایرانی اختصاص یافت از این رو باید کیفیت و استاندارد ها با کشور هدف روسیه همخوانی داشته باشد در این بین بعضی مولفه ها که به عنوان نهاده در ایران مصرف می شد با استاندارد های روسیه تطبیق نداشت ضمن اینکه از طرف روس ها 45 بار با متولیان ایرانی مکاتبه شد، اما پاسخی داده نشد و روس ها هم بر اساس استاندارد های خود از ورود محصولات جلوگیری کردند که با کوشش و پیگیری های اجرا شده این تطبیق استانداردی صورت گرفت و مشکل حل شد.

پیمان پاک گفت: البته مرجوع شدن محصولات در همه جهان وجود دارد و همه کشور ها از این موضوعات دارند، اما آنچه که مهم است باید تطبیق استانداردی میان کشور های مبدا و مقصد وجود داشته باشد.

وی درباره مرجوع شدن فلفل دلمه از کشور آذربایجان گفت: روزانه 200 کانتینر فقط از بندر کوچک آستارا به سمت اوراسیا حرکت می نماید در این بین مرجوع شدن یک محموله 10 تنی ناچیز است، اما ما برای استاندارد های همه بازار های هدف برنامه داریم و بسیاری از موانع را نیز برطرف کردیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به کشور روسیه گفت: در افق 1404 رسیدن به صادرات 7 و نیم میلیارد دلاری به روسیه را برنامه ریزی نموده بودیم. روسیه هم 250 میلیارد دلار تا 300 میلیارد دلار واردات دارد که سهم ما همواره کمتر از 500 میلیون دلار بود سال جاری بنا داریم تا به 750 میلیون برسیم که با در نظر گرفتن واردات 8 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی، واردات 44 میلیارد دلاری صنایع غذایی، واردات یک و نیم میلیارد دلاری صنایع دریایی و واردات روسیه در حوزه های کاشی، سرامیک، سیمان، پتروشیمی، کیف، کفش و منسوجات می توانیم هدف صادراتی 7 و نیم میلیارد دلاری به روسیه را محقق کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "تحقق وعده افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق وعده افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید