ریاض برای تجهیز سیستم دفاع هوایی تحلیل رفته خود دست به دامن کشورهای منطقه شد

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، فایننشال تایمز گزارش داد با تشدید حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن علیه عربستان سعودی، ریاض از کشورهای منطقه درخواست یاری نموده تا ذخیره موشک های رهگیر سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت را که رو به خاتمه است، تکمیل کند.

ریاض برای تجهیز سیستم دفاع هوایی تحلیل رفته خود دست به دامن کشورهای منطقه شد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پر زرق و برق، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد با تشدید حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن علیه عربستان سعودی، ریاض از کشورهای منطقه درخواست یاری نموده تا ذخیره موشک های رهگیر رو به سرانجامش برای سامانه دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا را تکمیل کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت بایدن از اقدامات برای تامین موشک از کشورهای خلیج فارس حمایت می نماید، زیرا این نگرانی وجود دارد که ذخایر پاتریوت ریاض با توجه به مقدار فعلی حملات حوثی ها به عربستان سعودی در مدت چندماهه تمام گردد و به همین دلیل باید به انتقال این موشک ها از کشورهای منطقه به عربستان چراغ سبز نشان دهد.

این مقام به فایننشال تایمز گفت: این یک شرایط اضطراری است. جاهای دیگری در خلیج فارس وجود دارد که می توانند از آنجا تهیه نمایند و ما در حال کار بر روی آن هستیم. ممکن است این جایگزین سریع تری [در مقابل فروش تسلیحات آمریکا] باشد.

بر اساس این گزارش، دو نفر که در جریان مذاکرات بین عربستان سعودی و همسایگانش قرار گرفتند تأیید کردند که ریاض چنین درخواست هایی را مطرح نموده است. یکی از آن ها گفت کمبود (موشک) رهگیر وجود دارد. عربستان سعودی از دوستان خود درخواست قرض نموده، اما تعداد زیادی برای گرفتن وجود ندارد.

شخص دوم گفت که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در ماه دسامبر به این موضوع اشاره نمود و پادشاهی متعاقباً مستقیماً با کشورهای منطقه تماس گرفت.

به نوشته این نشریه، تعیین نیست که آیا همسایگان عربستان سعودی قادر به تامین مهمات این کشور بوده اند یا خیر.

کارشناسان گفتند که این تنها اقدامی کوتاه مدت برای یاری به پوشش زمانی است که پادشاهی برای کسب مجوز ایالات متحده به منظور فروش تسلیحات به ریاض احتیاج دارد. عربستان سعودی بیشتر تسلیحات خود را از ایالات متحده تامین می نماید، اما توانایی این کشور برای تهیه تسلیحات از واشنگتن به علت انتقاد دو حزبی در آمریکا از جنگ عربستان سعودی علیه یمن و بعلاوه نگرانی در مورد نقض حقوق بشر تحت راهنمایی ولی عهد سعودی پیچیده شده است.

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت که واشنگتن در حال همکاری نزدیک با سعودی ها و سایر کشورهای شریک برای اطمینان از عدم وجود شکاف در تامین مهمات و تجهیزات سعودی ها است.

مقام آمریکایی دیگر گفت: شورشیان حوثی (انصارالله یمن) که با ایران همسو هستند و شمال یمن را کنترل می نمایند، حملات خود را در سال گذشته به پادشاهی عربستان افزایش دادند و 375 حمله برون مرزی را علیه عربستان سعودی انجام دادند که بسیاری از آن ها زیرساخت های نفتی، فرودگاه ها و شهرها را هدف قرار دادند.

این مقام گفت: پاسخ دادن به این حملات با استفاده از این نوع رهگیرها (موشک های رهگیر) به این معنی است که سرعت سوختن آن ها سریعتر از آن چیزی است که قبلاً پیش بینی می شد. این چیزی است که ما باید با آن مقابله کنیم و پاسخ آن نه تنها رهگیرهای بیشتر است، بلکه پاسخ به آن در نهایت یک راهکار دیپلماتیک برای بحران یمن است.

ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی در مورد همکاری با آمریکا گفت: ریاض برای مشارکت قوی و مستحکم خود با ایالات متحده ارزش قائل است. همکاری نظامی ما ادامه دارد و ما به همکاری نزدیک با شرکای آمریکایی خود برای مقابله با تهدید موشک های بالستیک، راکت ها و پهپادهای فرامرزی ادامه خواهیم داد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در بدو ورود به کاخ سفید مدعی شد که فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را متوقف نموده و به حمایت واشنگتن از ائتلاف تحت راهنمایی عربستان سعودی علیه یمن سرانجام داده است.

سال گذشته، واشنگتن بعضی از سامانه های پاتریوت را به خارج از عربستان سعودی منتقل کرد. با این حال، مقامات دولت بایدن اصرار دارند که به دفاع از عربستان سعودی متعهد هستند و وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا فروش 280 موشک هوا به هوا را به ریاض تایید کرد.

مقام ارشد آمریکایی مورد استناد فایننشال تایمز گفت که 280 موشک هوا به هوا یاری بزرگی خواهد بود، اما او گفت که رسیدن تسلیحات به پادشاهی زمان می برد و اضافه نمود که ریاض به موشک های رهگیر پاتریوت علاوه بر آن برای یاری به سرو سامان دادن به اوضاع احتیاج دارد.

اخیراً روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقام های آمریکایی و سعودی گزارش داد مهمات ریاض برای مقابله با حملات هفتگی هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادی) و موشکی یمنی ها به خاک عربستان رو به سرانجام است و ریاض با فوریت در حال تقاضا از ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی برای تجهیز مجدد است.

به تحلیل این روزنامه آمریکایی، علیرغم نگرانی های واشنگتن در مورد سابقه حقوق بشر عربستان سعودی و سایر مسائل، مقامات آمریکایی معتقدند که موظفند به این پادشاهی نفت خیز در دفاع از خود به ویژه در شرایطی که ایالات متحده با افزایش قیمت نفت دست و پنجه نرم می نماید، یاری نمایند.

به نوشته وال استریت ژورنال، این اولین بار است که نگرانی های ریاض در مورد شرایط امنیتی و درخواست آن از دولت ایالات متحده گزارش می گردد. دولت عربستان سعودی از ایالات متحده درخواست نموده که صدها فروند موشک پاتریوت دیگر را در اختیار این کشور قرار دهد و بعلاوه به کشورهای خلیج فارس از جمله قطر و کشورهای اروپایی نزدیک شده است.

ارتش یمن همیشه تأکید نموده که تا زمان تداوم تجاوزهای ائتلاف سعودی علیه این کشور، عملیات های تهاجمی خود را عمق خاک عربستان سعودی و علیه مواضع حساس نظامی این کشور ادامه خواهد داد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین 1394 با ادعای کوشش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت های این کشور و توسعه قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار همراه شده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "ریاض برای تجهیز سیستم دفاع هوایی تحلیل رفته خود دست به دامن کشورهای منطقه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریاض برای تجهیز سیستم دفاع هوایی تحلیل رفته خود دست به دامن کشورهای منطقه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید