مصری: اصلاح ساختار بودجه واجب و ضروری است، تمرکز زدایی و اعطای اختیار به استان ها ضروری است

به گزارش وبلاگ پر زرق و برق، مصری گفت: اصلاح ساختار بودجه یک نوع جراحی است و طبیعتاً جراحی هم درد و خون ریزی خودش را خواهد داشت و کشور هم باید این موضوع را بپذیرد.

مصری: اصلاح ساختار بودجه واجب و ضروری است، تمرکز زدایی و اعطای اختیار به استان ها ضروری است

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ پر زرق و برق، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه معمولا در نخستین سال دولت ها، بستن بودجه قدری مشکل است گفت: معمولا در اولین سال روی کار آمدن دولت، لایحه بودجه با تاخیر فرستاده می گردد، مگر اینکه بودجه با همان اشکالات سال های گذشته بسته گردد. اگر قرار باشد ساختار بودجه تغییر کند طبیعتاً دولت زمان بیشتری برای این موضوع احتیاج دارد. ضمن اینکه بودجه کشور در حال حاضر اجتناب ناپذیر است و بخش عمده ای از آن مربوط به هزینه های جاری کشور است که در اینجا آنچنان بحث بودجه های عمرانی و توسعه ای کشور مطرح نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید تمرکز دولت روی فراوری ثروت و فراوری عایدی برای کشور باشد، گفت: در گذشته بودجه بیشتر ایجاد هزینه می کرد و اینکه به چه دستگاهی بیشتر اعتبار پرداخت گردد که بیشتر هزینه کند. در حال حاضر بودجه باید به سمتی رود که مسئولان دنبال ایجاد و فراوری منابع اقتصادی برای کشور باشند تا اینکه دنبال هزینه باشند. احتیاج کشور فراوری منابع اقتصادی است که امیدورام رویکرد بودجه سال آینده همین باشد.

نایب رئیس مجلس درباره ضرورت اصلاح در ساختار بودجه کشور، گفت: اصلاح ساختار بودجه هم از نظر منابع عایدیی و هم از نظر منابع هزینه ای یک امر صد درصد بدیهی، واجب و ضروری است و باید این اصلاح صورت گیرد. اما اصلاح ساختار بودجه یک نوع جراحی است و طبیعتاً جراحی هم درد و خون ریزی خودش را خواهد داشت و کشور هم باید این موضوع را بپذیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه یکی از ابعاد بسیار مهم در اصلاح ساختار بودجه این است که تمرکز بودجه از مرکزیت کشور برداشته گردد، شرح داد: یکی از موارد اصلاح ساختار بودجه این است که منابع هر استانی در اختیار خود استان قرار داده گردد و در هر کدام از این منطقه ها هم پروژه هایی قرار گرفته که برای توسعه آن احتیاج به اعتبارات است. اما بخش زیادی از منابع در اختیار مدیریت های متمرکز مثل وزارتخانه ها و سازمان هاست، در حالی که کار و مسئولیت ها در خود استان است. یکی از اساسی ترین موضوعات در اصلاح ساختار بودجه این است که این اختیار تمرکز گرفته گردد و به نماینده های ارشد دولت که استاندار ها هستند و شورا های برنامه ریزی استان ها داده گردد.

عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه در تدوین بودجه عدالت و توازن بین استان ها رعایت نشده، گفت: در برنامه ریزی ها، استان ها را به پیشرفته و کمتر پیشرفته تقسیم بندی می نمایند و به این موضوع هم اذعان دارند، اما در این برنامه ریزی ها هیچ عدالتی نیست. تنها راه برون رفت از این بی عدالتی در شرایط فعلی مساوات است. وقتی نمی توانیم عدالت را برقرار کنیم تمام منابع تملک دارایی های سرمایه ای برای 5 سال به طور مساوی بین همه استان های کشور تقسیم گردد. آن وقت استان ها کم برخوردار و محروم قدری رشد خواهند کرد و به سطح میانه خواهند رسید. اما این شیوه بودجه ریزی که اعتبارات به سمت منطقه های که از نظر توسه شرایط خوبی دارند، می رود و بعضی منطقه ها روز به روز بهتر می گردد و بعضی دیگر هر روز شرایطشان بدتر می گردد.

نایب رئیس مجلس در خاتمه با تاکید بر اینکه نباید جهت گیری بودجه با جهت گیری اقتصاد کشور اشتباه گردد، گفت: بودجه دخل و خرج دولت است و اقتصاد دخل و خرج ملت است. متاسفانه سایه شوم بودجه همواره روی اقتصاد می افتد به جای اینکه سایه اقتصاد روی بودجه بیافتد؛ لذا باید اجتناب کنیم از اینکه اقتصاد و برنامه های اقتصادی کار خودش را انجام دهد بودجه هم که دخل و خرج خود دولت است دولت انجام دهد. دولت نباید روی منابع اقتصادی که وجود ندارد برنامه ریزی و هزینه کند و بعد با کسری بودجه روبرو گردد.

منبع: دنیا نیوز

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مصری: اصلاح ساختار بودجه واجب و ضروری است، تمرکز زدایی و اعطای اختیار به استان ها ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصری: اصلاح ساختار بودجه واجب و ضروری است، تمرکز زدایی و اعطای اختیار به استان ها ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید